Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Discussies kunnen een waardevolle vorm van actief verwerken van leerstof zijn. Daarom passen we online discussies ook toe bij online en blended leren. Met wisselend succes. Andy Shean verkent hoe je online discussies wel met succes kunt toepassen. Shean kijkt daarbij voornamelijk naar asynchrone online discussies. Volgens Shean zijn de
De bijdrage Learning analytics dashboard: a tool for providing actionable insights to learners onderzoekt bestaande benaderingen van learning analytic dashboards. Leiden deze tot ‘actiegerichte inzichten’ waardoor lerenden hun manieren van leren gaan aanpassen? Learning Analytics-dashboards (LAD’s) hebben volgens de auteurs tot doel lerenden een momentopname te bieden van hoe zij
Tijdens ‘remote emergency teaching‘, dat tijdens de Coronacrisis is toegepast, is de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden ondergesneeuwd geraakt. Dat heeft -waarschijnlijk- geleid tot gevoelens van isolatie en demotivatie bij lerenden. Volgens Dean Blewitt kan artificiële intelligentie (AI) een rol spelen bij het ondersteunen van lerenden (academically, emotionally, and
Afgelopen vrijdag mocht GroenLinks-Tweede Kamerlid Lisa Westerveld uit handen van co-auteur René Kneyber het eerste exemplaar in ontvangst nemen van het boek ‘Formatief handelen: van instrument naar ontwerp’. In deze blogpost wil ik deze uitgave bespreken. Behalve René Kneyber zijn ook Dominique Sluijsmans, Valentina Devid en Blanca Wilde López auteur
De afgelopen week vond in London de British Educational Training and Technology trade show -beter bekend als de BETT- plaats. Was je niet in de gelegenheid deze beurs met leertechnologieën te bezoeken? Lees dan wat Luke Edwards de meest opvallende technologieën vindt. Buddy is een robot die gebruik maakt van
Binnen Zadkine is het initiatief genomen voor DiDi. Dit is een website die docenten ondersteuning biedt bij het gebruik van leertechnologie om het onderwijs te versterken. DiDi kiest als startpunt didactische thema’s zoals voorkennis activeren, instructie geven, opdrachten verwerken en feedback. Als je op een thema klikt, dan krijg je
De afgelopen tijd zijn twee publicaties verschenen met betrekking tot professionalisering van docenten op het gebied van ICT? In hoeverre overlappen en verschillende publicaties van elkaar als het gaat om de bekwaamheden van docenten op het gebied van ict in het onderwijs? De eerste publicatie is de Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid
De volgende generatie van het internet, de Metaverse, zal gaan lijken op virtual reality. We bewegen ons daarbinnen voort als ‘avatars’. Binnen deze Metaverse zullen ook leeromgevingen gerealiseerd worden. De mogelijke toegevoegde waarde heeft dan te maken met een meer realistisch gevoel van aanwezig zijn. Wat kunnen we op dat
Update Een paar dagen nadat de update van Moodle LMS 3.11.6 uitkwam, is ook de update van Moodle Workplace 3.11.6 uitgekomen. Want Workplace is gebouwd op Moodle LMS en op deze manier zitten alle nieuwe functies, verbeteringen en bugfixes van Moodle LMS ook gelijk in Workplace. Voor Moodle Workplace zijn er een aantal interessante nieuwe […]
Het bericht Dit is nieuw in update 3.11.6 van Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Volgens Emiliana Vegas kijken we niet voldoende naar de geleerde lessen van het gebruik van online leren op afstand tijdens de Coronacrisis. Vegas stelt dat investeringen in leertechnologie vóór de Coronacrisis meestal waren gericht op de inzet van apparaten zoals laptops en tablets en op het verbeteren van connectiviteit. Er
Geslaagde Moodlemoot Vorige week dinsdag was er weer een fysieke Moodlemoot. Avetica was uiteraard aanwezig met diverse collega’s bij dit jaarlijkse Moodle event. Wij waren tevens sponsor van deze Moodlemoot en we hebben een sessie over open source verzorgd. De programmacommissie van Stichting Mnet Benelux had een divers programma samengesteld met zowel onderwijskundige, technische en […]
Het bericht Terugblik op geslaagde Moodlemoot 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Als je een chatbot goed ontwerpt en slim inzet, dan kan het gebruik ervan lerenden helpen een weg te vinden door het oerwoud aan diensten, regels en communicatie-uitingen. Dit kan weer voortijdige uitval helpen voorkomen. Dit blijkt uit een recente studie van de Georgia State University onder zo’n 11.000 lerenden
Hoogleraar Gilly Salmon heeft zeer veel ervaring met het ontwerpen en faciliteren van online leren. Mede op basis van de ervaringen met ‘remote emergency teaching‘ tijdens de Coronacrisis benadrukt zij in Back to our Future: Key Role of the ‘Online Human’ het belang van een doordacht ontwerp, maar vooral ook
Onderzoekers van San Diego’s Rady School of Management van de Universiteit van Californië hebben onderzoek gedaan naar de effecten van online tutoring bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs (K12). De uitkomsten zijn veelbelovend. Ik wil echter graag één belangrijke kanttekening plaatsen bij de aanpak. Tijdens de Coronacrisis waren
ROER College Schöndeln is een leertraject gestart rond de publicatie ‘Wijze lessen’. Vandaag mocht ik in dit kader een keynote verzorgen over hoe je leertechnologie kunt gebruiken om deze bouwstenen voor een effectieve didactiek te faciliteren en te versterken. De keynote vormde de aftrap van een studiemiddag. In verband met
Er is weer meer aandacht voor het gebruik van 3D virtuele ruimtes voor leren, opleiden en onderwijs. Verleden week heb ik kennis gemaakt van met de oplossing van Imedu, een Nederlands bedrijf dat docenten en opleiders wereldwijd wil ondersteunen “met het aanbieden van interactief, inspirerend en effectief online onderwijs”. Imedu
Onderwijsadviseurs Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer van de Universiteit Utrecht hebben een literatuurstudie (pdf) uitgevoerd naar de voor- en nadelen van simultaan onderwijs: onderwijs waarbij studenten op locatie (on-campus) en studenten op afstand (online) tegelijkertijd aan het onderwijs deelnemen. De auteurs hanteren de term ‘hybride onderwijs’. In hun studie laten
Tony Bates heeft op basis van meer dan 50 jaar onderzoeks- en praktijkervaring twaalf ‘gouden’ principes geformuleerd voor een effectief gebruik van leertechnologie. Ik herken veel van deze principes. Maar ik plaats soms ook wat nuances. 1. Je kunt slechte leertechnologie compenseren door een goed ontwerp en door een goede
Tweemaandelijkse updates Vandaag zijn de tweemaandelijkse updates uitgekomen, zoals altijd op de 2e maandag van januari, maart, mei, juli, september en november. In de updates zijn diverse bugs en beveiligingsissues opgelost. Bekijk alle release notes van de versies die op dit moment ondersteund worden. Moodle 3.11.6 release notes Moodle 3.10.10 release notes Moodle 3.9.13 release […]
Het bericht Updates Moodle 3.11.6, 3.10.10 en 3.9.13 is eerst gepubliceerd op Avetica.
De OEB in Berlijn is sinds vele jaren dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. De 28ste editie vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 25 november 2022. Het thema van dit jaar is inmiddels bekend. Je kunt tot 1 juni aanstaande een voorstel voor een
Is jouw leermateriaal te beveiligen? Ik krijg regelmatig de vraag of materiaal wat in Moodle wordt gezet beveiligd kan worden? Beveiligd tegen kopiëren, downloaden etc. Mijn antwoord is dan dat zodra iets in je browser getoond wordt het eigenlijk op allerlei manieren gekopieerd of gedownload kan worden. Een gebruiker kan de tekst selecteren en kopiëren […]
Het bericht Beveiligen van je leermateriaal is eerst gepubliceerd op Avetica.
Wil je jouw eigen onderwijs, opleiding, training of leertraject geschikt maken voor online of blended learning? Of wil je jouw online of blended onderwijs of leertraject herzien? Dan is de online cursus Ontwerpen van online en blended learning van de Open Universiteit relevant voor jou. Je leert met welke randvoorwaarden
Als lerenden om wat voor redenen dan ook niet fysiek deel kunnen nemen aan bijeenkomsten, dan kun je hen de mogelijkheid geven om online deel te nemen. In de Verenigde Staten wordt dit zogenaamde ‘HyFlex-model’ al een aantal jaren toegepast. Welke eisen stelt dit model aan de faciliteiten? Het ‘HyFlex-model’
Webinar 31 maart 2022 De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer 31 maart om 11.00 uur in je agenda. Thema: Dynamische regels in Moodle Workplace Sinds april 2020 zijn we bezig met het implementeren van Moodle Workplace bij onze klanten. Daarbij valt telkens weer op […]
Het bericht Webinar: bespaar tijd met dynamische regels in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij blended learning gaan we er vaak van uit dat leermaterialen ook grotendeels ‘ICT-gebaseerd’ zijn. Bij volledig online leren gebruik je eigenlijk alleen online leermaterialen. Dit heeft volgens mij ook te maken met een beruchte misvatting over lezen. Volgens mij kun je echter prima papieren boeken (of readers) gebruiken bij
Het is weer tijd voor een bloemlezing van artikelen over de metaverse en leren, opleiden en onderwijs. A classroom in the cloud: How the metaverse could transform education and the future of work In deze bijdrage werpen vertegenwoordigers van bedrijven, die zich bezig houden met deze technologische ontwikkeling, hun licht
Moodle 4.0 beta Na bijna 2 jaar is er een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Moodle 4.0 bereikt. Als je onze blogs over deze nieuwe versie gevolgd hebt, weet je dat de UX (gebruikerservaring) voor studenten en docenten flink is verbeterd. De eerste fase van dit UX-project zou vorig jaar november worden opgeleverd in […]
Het bericht Release Moodle 4.0 eind april 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag zamelen radio- en tv-zenders geld in voor de slachtoffers van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. Ook via sociale media wordt actie gevoerd. Ik werk hier graag aan mee. Stop de oorlog in de Oekraïne, stop de Russische agressie. Ondersteun de slachtoffers van deze waanzin, help de vluchtelingen. Discriminatie op
Een tijd geleden kreeg ik van de redactie van het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties het verzoek een column te schrijven over de vraag of jonge werknemers anders over leren en ontwikkelen denken dan oudere werknemers. Aanleiding was de uitgave over een special over Oud & Nieuw op het gebied
Jaarlijkse Moodlemoot Stichting Mnet Benelux heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de Moodlemoot die gepland staat voor dinsdag 15 maart 2022 in Tilburg. Bekijk het programma met een mooie diversiteit aan workshops en sessies. Ook kan je lezen wie de sprekers zijn en wat hun achtergronden zijn. Avetica is als Premium Moodle Partner uiteraard ook […]
Het bericht Moodlemoot Benelux 2022, inschrijven kan nog! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Craig Weiss analyseert al diverse jaren de markt van leersystemen (LMS, LXP, etc). Met name de leersystemen die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt. In een recente blogpost vat hij enkele ontwikkelingen samen. Ik leg in deze blogpost ook de relatie met systemen die binnen het onderwijs worden gebruik. Prijs Arbeidsorganisaties betalen