Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vanavond heb ik een online college verzorgd over de implementatie van e-learning. Normaliter verzorg ik dit college op een ‘blended’ manier. Nu volledig online. Welke keuzes heb ik daarbij gemaakt?
Net als andere jaren heb ik de deelnemers gevraagd een aantal activiteiten vooraf uit te voeren:
Enthousiaste reacties De afgelopen twee weken hebben wij drie keer een Moodle Spreekuur gehouden. Dit is ons zo goed bevallen dat we ook in april hiermee doorgaan. We krijgen veel enthousiaste reacties van klanten en niet-klanten op deze gratis sessies. Hoe moet ik dit aanpakken? Met het Moodle Spreekuur willen […]
Het bericht Moodle Spreekuur ook 4x gepland in april is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Het bericht Bohn Stafleu van Loghum verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Hoe maak je een Faalkundige podcast? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Er verschijnen de laatste dagen veel interessante bronnen over online leren. Deze bronnen verdienen eigenlijk elk een afzonderlijke blogpost. Dat lukt mij niet. Bij dezen daarom een bloemlezing.
Van 1 dag in trainingslokaal naar 1 dag afstandsleren
Marcel de Leeuwe beschrijft hoe hij een trainingsdag heeft geconverteerd naar één dag online leren (combinatie van synchroon en asynchroon online leren).
De Open Universiteit heeft verleden week een website gelanceerd over digitale didactiek. Verder verzorgt de Open Universiteit online colleges over digitale didactiek. We merken dat er veel behoefte is aan uitwisseling van ideeën en tips. Daarom is er nu een speciale LinkedIn groep rond de ‘DD-Guide’.
Als je aan de slag gaat met online of blended onderwijs, dan start je natuurlijk vanuit leerdoelen, leerinhouden en een didactische aanpak. Maar op een gegeven moment zal je ook tools, leertechnologieën, op een verantwoorde manier moeten gaan selecteren. Je kijkt daarbij als het goed is met een didactische bril naar tools.
Switchen naar online les geven Scholen en opleidingsinstituten die nog vooral klassikaal les gaven zijn de afgelopen weken hard op zoek gegaan naar manieren om online les te geven. De ideale oplossing is om een goede digitale didactiek te implementeren, maar daar is de tijd nu niet voor. Zoiets kost […]
Het bericht 7 plugins voor virtual classrooms in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gisterochtend gaf een aantal gesprekspartners in een online overleg aan het meer vermoeiend te vinden om intensief live online te communiceren, in plaats van face-to-face. Via Twitter stelde ik de vraag of er onderzoek is gedaan naar de vraag: is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?
Verleden week maandagavond kreeg ik van SURFnet de vraag of ik een bijdrage wilde leveren aan het ontwikkelen en actueel houden van een vraagbaak met tools. We willen docenten, onderwijsondersteuners en IT-afdelingen helpen om op een verantwoorde manier leertechnologieën/onderwijsapplicaties te selecteren.
Volgens Anya Kamenetz zijn onderwijsinstellingen momenteel bezig met ‘Panic-gogy‘ (paniek+didactiek). Dat klinkt negatiever dan wordt bedoeld. Ik spreek daarom liever van ‘ad hoc-didactiek’. Lees de toelichting hieronder.
Je leest online diverse pleidooien om je hoofd koel te houden als het gaat om het toepassen van online leren,
De impact van het coronavirus heeft ook tot gevolg dat MoodleCloud haar capaciteit moet uitbreiden. Organisaties en scholen moeten nu zorgen dat hun klassikale trainingen en lessen online komen te staan. En uiteraard wordt dan ook veel gekeken naar Moodle als krachtige en flexibele leeromgeving. Hosting op MoodleCloud MoodleCloud is […]
Het bericht MoodleCloud breidt capaciteit uit is eerst gepubliceerd op Avetica.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met Jitske Kramer. Inclusie gaat over meedoen. Over het aangaan van...
Het bericht Tjipcast: Inclusieve organisaties, klinkt mooi, maar hoe dan? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Pluvo verscheen eerst op nextlearning.nl.
De videoserie ICT van ‘onderwijsvernieuwers’ gaat in op hoe je als docent voordeel kunt hebben bij het gebruik van ICT in het onderwijs. Er zijn inmiddels meerdere video’s verschenen.
Deel 1 gaat over onderwijs op afstand,
Faalkundige kansen in de coronacrisis. Geschreven door Remko van der Drift, Faalkundige. Een lezer van Fouten maken...
Het bericht Train nu de faalspieren van je kinderen verscheen eerst op nextlearning.nl.
We merken zeker nu dat de vraag naar e-learning groot is en hebben nagedacht hoe we onze...
Het bericht Snel aan de slag met beschikbare materialen verscheen eerst op nextlearning.nl.
De laatste tijd zie ik verschillende berichten over online leren voorbij komen, waarbij ik me bijna niet kan bedwingen om erop te reageren. Tegelijkertijd vergt dat een meer uitgebreidere response dan 280 tekens. Daarom ga ik in deze blogpost in op vier onderwerpen.
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.33 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Online communicatietraining met virtuele acteurs Ga één week gratis aan de slag! Werken en leren vinden door...
Het bericht DialogueTrainer verscheen eerst op nextlearning.nl.
Normaliter werk ik regelmatig thuis. Maar dan bijvoorbeeld een dag. Inmiddels werk ik sinds 10 maart 2020 thuis. Wat valt mij daarbij op? Wat zijn tips?
Eind week 11 werden een aantal bijeenkomsten (gekoppeld aan betaalde opdrachten) geannuleerd.
Onderwijsinstellingen gaan op dit moment in rap tempo over op online afstandsleren. Ze zitten echter nog vaak in hun maag met het afnemen van tentamens, examens en andere vormen van summatief toetsen. Je kunt daarvoor echter ook ICT in zetten,
U wilt een e-learning op maat of u wilt bestaand materiaal omzetten naar een e-learning, maar binnen...
Het bericht EFDS verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het coronavirus kan ervoor zorgen dat jullie bedrijfsvoering en processen anders lopen dan normaal. Misschien is het...
Het bericht Corona: Snel content ontwikkelen in Articulate 360 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Wat kan ik nu doen? Hoe kan ik snel en goed online leren faciliteren? Deze vraag stellen veel leerprofessionals zichzelf de laatste week. Je kan niet in één keer al je klassikale leermateriaal ‘achter glas’ zetten. Welke digitaal didactische mogelijkheden zijn er? Welke tools zijn er om interactief leermateriaal mee […]
Het bericht Avetica helpt met Moodle Spreekuur is eerst gepubliceerd op Avetica.
De in deze blogpost beschreven aanpak is niet geschikt als je op korte termijn van face-to-face naar online leren moet switchen. Als je meer tijd en zin hebt om je te verdiepen in didactiek van online leren, lees dan verder.
Studenten helpen scholieren #thuisleren is een non-profit initiatief van onder andere de mensen van Helpr.ai die chatbots voor het onderwijs ontwikkelen. Studenten helpen scholieren bij het thuis studeren. Vooral handig voor examenkandidaten, als je het mij vraagt.
Studenten kunnen zich via de site opgeven om begeleiding te geven,
Onderwijsinstellingen zijn in verband met de Corona-crisis druk bezig met online onderwijs. De Open Universiteit heeft daarom vandaag een website gelanceerd met richtlijnen en adviezen voor docenten over digitale didactiek. Verder bieden verschillende medewerkers van de Open Universiteit live virtuele colleges aan over digitale didactiek.
Kort gezegd gaan studenten/leerlingen korte videopresentaties geven. Docenten maken on onze auteursomgeving een presentatie-opdracht. Die opdracht is 1:1 gerelateerd aan de stof die behandeld wordt en zou net zo goed in de klas/werkgroep gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld over de bankencrisis: vertel in een video van maximaal 3 minuten hoe de bankencrisis is ontstaan (minimaal 3 oorzaken) en geef een onderbouwde mening over de kans op herhaling.
De Fernuniversität uit Hagen (zeg maar de Duitse Open Universiteit) heeft enkele jaren geleden een hulpmiddel gemaakt dat je helpt bij het maken van een afweging ten aanzien van verschillende toepassingen op het gebied van online leren (functionaliteiten en applicaties).
Je leest de laatste dagen regelmatig dat leveranciers van leertechnologie hun software (tijdelijk) gratis beschikbaar stellen. Dat betekent echter niet dat je die software zo maar mag gebruiken.
Arnoud Engelfriet heeft een paar dagen geleden de blogpost Nee,
De laatste dagen verschijnen er tal van berichten over het gebruik van Microsoft Teams voor het verzorgen van live online lessen. Daaruit worden de mogelijkheden van deze applicatie duidelijk, maar ook de beperkingen.
Microsoft Teams is oorspronkelijk ontwikkeld om online samenwerken binnen groepen te ondersteunen.
Releasebeleid Dit is breaking news! Moodle 4.0 komt pas in november 2021 uit! Als je het releasebeleid van Moodle een beetje kent, zou je november van dit jaar al versie Moodle 4.0 (of 3.10) verwachten. Elk halfjaar brengt Moodle een nieuwe versie uit (major release) en elke twee maanden een […]
Het bericht Waarom komt Moodle 4.0 pas in november 2021 uit? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Coronavirus Als Avetica volgen ook wij alle ontwikkelingen rondom het Corona virus. We zien dat scholen sluiten en bedrijven hun medewerkers vragen thuis te werken. Hoe kunt u zorgen dat het leren blijft doorgaan? Virtual classroom Met de plugin BigBlueButton kunt u vanuit Moodle virtual classrooms / webinars starten waarbij gebruikers met […]
Het bericht Leer thuis verder met virtual classrooms van BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.
Wil je, om wat voor reden dan ook, aan de slag met blended en online leren? Dan helpen vijf webinars, die ik verzorg, je daarbij de volgende stappen te zetten.
Releases van Moodle Workplace Deze week is versie 3.8.2 uitgekomen van Moodle Workplace. Zoals we al eerder schreven, houdt Moodle Workplace de versienummering aan van Moodle LMS. Het releasebeleid van Moodle Workplace is ook hetzelfde als van Moodle LMS. Logisch, want grofweg zo’n 90% van de code is hetzelfde. Alleen […]
Het bericht Nuttige verbeteringen in update van Moodle Workplace 3.8.2 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Ik realiseerde mij vanochtend dat ik vaak over synchroon online leren heb geblogd, maar nog nooit over de verschillende vormen van synchroon online leren. Dat wil ik in deze bijdrage doen.
Ik ben op dit moment bezig met de voorbereiding van een webinar over webinars.
Met behulp van hologram-technologie kun je voorwerpen of personen driedimensionaal projecteren, waarbij eigenschappen als diepte behouden blijven. Het lijkt dus alsof een persoon tegenover je zit, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Het is een projectie. Net zoals veel toepassingen kennen we hologrammen al verschillende jaren,
In verschillende landen sluiten scholen en universiteiten de deuren vanwege het Coronavirus. Ook in Nederland worden leerlingen en leerkrachten preventief naar huis gestuurd omdat zij een verkoudheid hebben. Dit zou echter niet hoeven te betekenen dat het onderwijs ook stopt.
De trends binnen de Learning & Development wereld vragen aanpassing van de HR(D)-professionals. Kennis delen via vlogs,...
Het bericht Wendbaarheid, hoe ontwikkel je dat als HR(D)-professional? verscheen eerst op nextlearning.nl.
In mijn werk kom ik dagelijks mensen tegen die blended learning willen inzetten om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Tegelijkertijd lees ik elke dag bijdragen van critici die vernietigend uithalen naar gepersonaliseerd leren. In al deze gevallen denk ik: waar hebben jullie het over?
Vandaag zijn weer een aantal minor releases van Moodle uitgekomen. Dit is volgens het releasebeleid van Moodle. Tijd om de updates weer door te voeren. Zoals gebruikelijk zijn alleen kleine verbeteringen en bugfixes in deze versie doorgevoerd. Bekijk de release notes per versie. Moodle 3.8.2 release notes Moodle 3.7.5 release […]
Het bericht Moodle updates van 3.8.2, 3.7.5, 3.6.9 en 3.5.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vanochtend las ik de bijdrage The ‘Hidden Talent’ That Determines Success van David Robson. Daarin wordt betoogd dat ‘culturele intelligentie’ van groot belang is voor het functioneren binnen omgevingen waarin je moet samenwerken met professionals uit verschillende culturen.