Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2015

Van Avetica | 31-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Volg Moodle MOOC in je zomervakantie

Ze hebben de smaak te pakken in Australië, want voor dit jaar staat nog een Moodle MOOC gepland. Vanaf 9 augustus 2015 kan je een paar weken lang de basis van Moodle leren samen met duizenden anderen in de wereld. […]

Het bericht Volg Moodle MOOC in je zomervakantie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones gebruiken: leren focussen is een must

Erno Mijland is één van de vele mensen die volgens eigen zeggen zijn leven laat dicteren door zijn smartphone. Volgens hem moeten we manieren vinden om te ontsnappen aan de dagelijkse verleidingen van dit mobiele device. Een taak voor het onderwijs? Vandaag las ik via Blendle Erno’s artikel Help! Hoe ontsnap ik aan mijn smartphone? [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 30-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het afgeleide brein

Het lijkt wel of jongeren steeds minder hun aandacht ergens bij kunnen houden. Ze switchtasken voortdurend en kunnen niet meer […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij e-learning vergroten?

Volgens Clive Shepherd zijn er vier zaken die je moet doen, en vier zaken die je vooral moet laten om lerenden bij e-learning proberen te betrekken. Wat moet je doen? Zorg voor een ‘emotionele’ impact. Het geleerde beklijft beter als er een emotionele lading aan gegeven kan worden (humor, schok, drama, enzovoorts). Vertel verhalen. Ook [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering rond digitale geletterdheid

In het kader van een themanummer van Innovisier over professionalisering in het onderwijs, ben ik laatst geïnterviewd over professionalisering rond digitale geletterdheid. Ik geef daarin aan dat de belangrijkste bekwaamheid m.i. is: de pedagogisch-didactische impact kennen van ICT-middelen. Verder pleit ik voor een integratie van leren en werken, ga ik summier in op de rol [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON John DiMarco creativity 101: Integrating high level cognitive objectives in learning

Great session about using creativity and focusing on the higher levels of Bloom’s taxonomy. I wasn’t able to capture all learning activities for each level of Bloom’s during the session. I will update the mind map when his presentation is available. Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON Nick Floro, the future of elearning in 2015

An incredible amount of trends and tips. There is something for everyone here.       Lees verder
Van Avetica | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Formaat video thumbnail aanpassen in Moodle

Moodle heeft de mogelijkheid om heel eenvoudig direct op Youtube te zoeken en een video naar keuze in te voegen. Je doet dit door in de editor te klikken op Media – Blader in opslagruimten en te kiezen voor Youtube […]

Het bericht Formaat video thumbnail aanpassen in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Boek | Mediawijsheid in de klas

Zoals ik in een eerdere post door heb laten schemeren ben ik druk bezig met het afronden van mijn boek […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 27-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON #ECOCON Keynote @MFurdyk: The future of learning

This was another awesome keynote. I have to confess that I had never heard before of Michael, but he is an impressive guy. He created his first website as a teenager and sold it when he was 17 and became a millionaire. But that is not what impressed me. He decided to put a part of his […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON @marcjrosenberg: The training to competency myth

Marc presented the journey to competency. Key message: the level of competency determines what kind of learning facilities people need. Competency is not a fixed thing, you need to take the levels into account. I added a photo of one slide, because I could not capture that in my mindmap.   Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON session @bbets: From content to curation, moving your strategy beyond creation

Good session. His key message is content is only the start of a leaning process. he uses a Lego metaphor: Focus less on the blocks (content) and more on the learning. Here is the mind map. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Innovatief vakwerk #cvimc

Tijdens dag twee van de Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie kon je weer kiezen uit tal van sessies. Ik heb met name gekozen voor sessies met een innovatief karakter. Tijdens de eerste sessie van dag twee van de Managementconferentie gingen ROC RIVOR, ROC De Leijgraaf, MBO Raad en Stichting Praktijkleren in op breed opleiden [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#ecocon #lscon session @JD_Dillon: How Kaplan build a smarter learning ecosystem

A great presentation on the 5 year journey Kaplan took from old school training to an integrated ecosystem. Inspiring story with great lessons to be learned and practical tips as well. Here is the mind map. Lees verder
Van Avetica | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Welkomstbericht bij cohorts

Je kent vast de optie dat de nieuwe deelnemer een automatisch mailtje krijgt bij zelfaanmelding. Maar als je in een groep (cohort) aan een cursus wordt toegevoegd, dan zijn hier geen standaard instellingen voor. Met de plugin Cohort greeting kan je wel […]

Het bericht Welkomstbericht bij cohorts verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Patrick Koning | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ouders in de Branding: Hoe wijs is uw kind op internet?

Komende zaterdag 28 maart van 10.00 – 15.30 uur is in School voor de Toekomst van het Koning Willem I College […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON and #ECOCON day one

The end of the first day of LSCON and Ecocon. Time for a first retrospective. Tom Wujec The highlight of today was the opening keynote by Tom Wujec. I wrote a post earlier on this presentation, but it made me think a lot. So I checked him out in more detail. Here is a link […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON session, Catherinne Lombardozzi: scaffolding learning in the ecosystem

Cool session. Practice vs theory. The theory of ecosystems will tell you that you have to facilitate the learner providing them with all the resources and tools they need to do their job. Catherine has a very practical view. She thinks that you will just overwhelm the learner with information. She sees an ecosystem as a […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw vakwerk en e-learning #cvimc

Vandaag en morgen vindt in de DRU Cultuurfabriek te Ulft de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (CvI) plaats. Het motto van de conferentie is “Nieuw vakwerk”. Vandaag heb hier twee sessies over het gebruik van e-learning bijgewoond. De conferenties van het CvI worden altijd samen met een gastcollege georganiseerd. Dit jaar is dat [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 25-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

“If what you are working on is not worth sharing, why are you working on it?”

Jane Bozarth is the writer of the book Show your Work. She is really a multi-talented person, she can talk without stopping, play ukelele and she can work outloud…We experienced all these talents in the webinar with Jane. Though she started by saying  “I don’t have anything to talk about” she continued talking  for 1,5 hours […]

Het bericht “If what you are working on is not worth sharing, why are you working on it?” verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON performance support panel

Panel about performance support. They were in agreement most of the time. it is about changing behavior, in the workplace, by using context and without interfering in the work. Here is my .   Lees verder
Van Kasper Spiro | 25-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

#LSCON keynote Tom Wujec: Return on imagination

The opening keynote of LSCON was interesting. I’m still processing it. Here are some quotes from Tom: “Pure computer power can mimic natural selection mechanism coming up with a best fit solutions” “Fostering creativity and innovation will be the role of learning” What I think that he is telling us is that the way we […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sessie visieontwikkeling ICT en onderwijsvernieuwing

Vandaag heb ik in het kader van een onderwijsvernieuwingsproject een sessie verzorgd voor en met het managementteam van de Academie van Deeltijd van Avans Hogeschool over visieontwikkeling op ICT en onderwijs. Ik heb daarbij de metafoor van het beklimmen van een berg gebruikt. Je begint daarbij eerst met het bepalen van de top die je [...] Lees verder
Van Avetica | 24-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meertalig menu in Moodle

In elke Moodle site kun je een eigen menu maken. Je doet dat via Sitebeheer / Uiterlijk / Thema’s / Thema instellingen. Op die pagina zie je ‘Aangepaste menu items’. Hoe je zo’n menu moet maken vind je hier. Nu […]

Het bericht Meertalig menu in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meerkat en onderwijs: toepassing en/of thema?

Het is wellicht dé internethype van dit moment: de live video app Meerkat. Als ik kijk naar het onderwijs vind ik het echter eerder een relevant thema, dan een bruikbare toepassing. Eerlijk is eerlijk: Meerkat is een super simpele toepassing. Je kunt je iPhone of iPad gebruiken om via de Meerkat-app live uitzendingen te maken [...] Lees verder
Van Avetica | 23-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 2.9dev is beschikbaar

Met 7 weken voor de geplande release van Moodle 2.9 is de development release online gezet. Tot 6 april mogen er nog wijzigingen in de functionaliteit worden doorgevoerd, daarna is de testperiode en moeten nieuwe functionaliteiten wachten tot Moodle 2.10 […]

Het bericht Moodle 2.9dev is beschikbaar verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waak voor doorgeslagen gamification

'Gamification' en serious gaming hebben veel potentie voor onderwijs en leren, maar we moeten er voor waken daarin niet door te slaan. Ryan Tracey spreekt zelfs van de donkere kant van gamification. Bij gamification pas je kenmerken van games – dus niet games zelf – toe binnen het onderwijs of opleidingen. Een bekende toepassing zijn [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 21-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

People that inspire me: my 5 eLearning heroes

Recently I was doing a presentation on eLearning trends. During that presentation I realized that there are just a handful of people driving fundamental change in eLearning. These are the people who really change our landscape and have a big influence on my working eLearning life. So I decided to share these 5 eLearning heroes with you, so you can plug-in to these sources of inspiration as well. Lees verder
Van Avetica | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Avetica ontwikkelt nieuwe Course Payments module voor Moodle

Al jarenlang is het mogelijk om je Moodle cursussen te verkopen. Via iDeal of creditcard rekenen jouw klanten dan af, en daarna hebben ze direct toegang. Jij krijgt als aanbieder het geld gestort op je rekening (minus de transactiekosten). Avetica laat […]

Het bericht Avetica ontwikkelt nieuwe Course Payments module voor Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Tweets vliegen door je tijdlijn. Tips voor faciliteren van een twitterchat.

Heb jij wel eens meegedaan aan een twitterchat? De #bzv gevolgd tijdens het kijken naar Boer zoekt Vrouw? Daar vinden hele gesprekken tussen kijkers plaats. Samen met Joke van Alten faciliteer ik elke twee weken een twitterchat over DoenDenkenDelen: de #DDDchat. Met andere geïnteresseerden proberen we het concept DoenDenkenDelen te verkennen, ontwikkelen en vorm te geven in […]

Het bericht Tweets vliegen door je tijdlijn. Tips voor faciliteren van een twitterchat. verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Patrick Koning | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Video: Leren voor de Toekomst

Binnen het Koning Willem I College hebben we een eigen visie rondom 21st century skills geformuleerd. In deze visie komen aandacht […] Lees verder
Van Kasper Spiro | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Shocking outcomes from ATD research on Instructional design

The ATD published a report on Instructional design: "Instructional design now: a new age of learning and beyond". It is based on a survey among 1120 learning professionals. I find outcomes of this report very disturbing. For 92% the most popular tool is traditional classroom training, only 38% believe that they meet their learners needs. We do have a big problem. Lees verder
Van Patrick Koning | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

test

test Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zijn SPOC’s een vorm van open onderwijs?

Is een Small Private Online Course (SPOC) een vorm van ‘open education’, en mag een SPOC in één adem genoemd worden met een massive open online course? Drie dagen geleden ontspon zich hierover een Twitter-discussie die nu in blog posts een vervolg krijgt. Ik zal daarbij eerst ingaan op de vraag of dit wel een [...] Lees verder
Van Avetica | 19-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle toetsen op papier afnemen?

‘Dit is terug naar af’ dacht ik bij het zien van deze nieuwe Moodle plugin Offline Quiz. Een Moodle toets die je kan printen en die letterlijk met pen of potlood ingevuld moet worden. Maar goed, de plugin is ontwikkeld […]

Het bericht Moodle toetsen op papier afnemen? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen tijdens een studiedag

Vandaag vond studiedag twee plaats over het ontwikkelen van blended learning. De doelgroep van deze tweedaagse -met tussendoor een werkopdracht- werd gevormd door een groep enthousiaste medewerkers van het Fontys Educatief Centrum. Een mooi voorbeeld van werkend leren, vind ik. Tijdens dag één hebben we vooral een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning gevolgd. [...] Lees verder
Van Avetica | 18-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Slepen en neerzetten van teksten als nieuw vraagtype

De Open Universiteit van Groot Brittannië is de grootste inbrenger van nieuwe plugins en vooral nieuwe vraagtypes worden door hen veel ontwikkeld (zie deze lijst). Ook het vraagtype Drag and drop into text is van hun hand. Hiermee kan je verschillende […]

Het bericht Slepen en neerzetten van teksten als nieuw vraagtype verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

CINOP Lentesessie: drie trends ICT en leren

Vandaag heeft CINOP een bijeenkomst georganiseerd waar men een ‘goed gesprek’ met relaties heeft gevoerd over de kruisbestuiving tussen arbeidsmarkt en onderwijs. Ik mocht daarbij met Pieter van Knippenberg (ROC West-Brabant) ingaan op de toekomst van het leren, en de impact van technologie op dit leren. De sessie bestond uit kort en krachtige bijdragen die [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Beschrijvingskader blended learning

Je kunt de praktijk van blended learning op verschillende manieren beschrijven. In deze blogpost wil ik een mogelijk beschrijvingskader presenteren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. In mijn presentaties en workshops onderscheid ik vaak elf modellen van blended learning. Deze modellen zijn met name gebaseerd op twee parameters: Gebruik je ICT vooral binnen de onderwijsinstelling [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 17-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Preview of the Learning Solutions and the Learning Performance Ecosystem conferences

Next week I will be attending the Learning Solutions conference and the co-located Learning Performance Ecosystem conference. I have checked out the conference program for you so you can see if there is anything of interest for you. This is hopefully helpful if you are attending, but if you do not go to Orlando there are many ways to tap into the rich conference resources. I have listed them as well. Lees verder
Van Patrick Koning | 17-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wens van 1.5 miljoen Nederlanders: schrijf een boek; mijn wens komt uit ;-))

De website van Dutch Cowboys wijdt een leuke blogpost aan de wens die anderhalf Nederlanders blijkbaar koesteren: het schrijven van […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs als proeftuin voor onderwijsvernieuwing

Eén van de redenen die onderwijsinstellingen kunnen hebben om massive open online courses te ontwikkelen en aan te bieden, is de laboratoriumfunctie die MOOCs kunnen hebben. De bijdrage Innovative MOOCs Take Learning in New Directions van Dian Schaffhauser laat dit duidelijk zien. Deze bijdrage beschrijft twee cases. De eerste casus is van de universiteit van [...] Lees verder
Van Avetica | 16-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Modificeer Moodle – Deel 1: Thema’s

Als Moodle consultant kom ik het vaak tegen: de standaard ‘look and feel’ van een standaard Moodle installatie. Ik vroeg me dus al snel af: “kan het ook anders?” Het antwoord is “JA, het kan anders!”. Zoals de titel van […]

Het bericht Modificeer Moodle – Deel 1: Thema’s verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de interactiviteit van je onderwijs vergroten?

Als lerenden actief aan de slag gaan met leerstof, dan leren zij meer. eSchool News beschrijft drie manieren waarop docenten de interactiviteit van hun onderwijs kunnen vergroten met ICT. Bed spelelementen in je onderwijs in. Daarbij gaat het niet om ‘harde’ concurrentie, maar ‘vriendelijke’ competitie. Zoals het laten beantwoorden van quiz-vragen tijdens presentaties waarbij lerenden [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 15-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

A week of working and Learning in Ukraine

This week I visited Ukraine because the easygenerator development team is located in Zhytomyr (Ukraine). I have been working there but also gained new insights on the war in the east of the country. I thought I should share these experiences with you. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ik van mijn adware af ben gekomen

De afgelopen week werd mijn Macbook geïnfecteerd met ‘adware’. Omdat het mij heel wat tijd heeft gekost om daar achter te komen, wil ik de oplossing op mijn blog delen. Afgelopen maandag opende opeens een vreemde website in mijn browser, toen ik op een link in een programma klikte. Ik klikte het scherm weg, klikte [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kleine opleidingen toegankelijk houden dankzij technology enhanced learning

In de huidige discussie over het verondersteld doorgeslagen rendementsdenken in het hoger onderwijs ontbreekt m.i. één element: de rol die technology enhanced learning kan spelen bij het toegankelijk houden van kleine opleidingen. Met name aan de Universiteit van Amsterdam klagen studenten en docenten er over dat het bestuur te veel oog heeft voor de financiële [...] Lees verder
Van Avetica | 12-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Instructievideo over instellen Ranking voor gebruik bij gamification in Moodle

Vorig jaar schreven we al over het blok Ranking en nu is dit gamification onderdeel bijgewerkt voor Moodle versies 2.7 en 2.8 en de ontwikkelaar heeft een instructievideo opgenomen hoe je dit blok kan instellen. Het komt erop neer dat […]

Het bericht Instructievideo over instellen Ranking voor gebruik bij gamification in Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste