Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Meestal gaan we in de kerstvakantie een paar dagen weg. Dit keer zijn we naar Leuven geweest.
Eigenlijk vreemd. Je bent op tal van plekken ver van huis geweest. Maar we waren nog nooit in het centrum van Leuven geweest.
Het bericht Moodle MOOC start 7 januari 2019 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensverwerking van kracht gegaan. Maar pas in 2019 zullen we de gevolgen pas echt merken.
Die conclusie kun je lezen in de bijdrage GDPR’s impact was too soft in 2018,
Faculty of Skills maakt gebruik van online rollenspellen om medewerkers van verschillende organisaties te trainen. In deze infographic laten we je kennis maken met 4 verschillende typen rollenspelen die voor allerlei doeleinden kunnen worden ingezet!
Tijdens de laatste editie van de Online Educa kwam ik een bedrijf tegen dat samenvattingen aanbod van meer dan 18.000 boeken. “Welke geavanceerde toepassing van artificiële intelligentie zit daar achter?”, vroeg ik me af.
Het in 1999 opgerichte bedrijf getAbstract heeft als missie het vinden,
In HR-land is het doodverklaren van begrippen een trend aan het worden. Zo kan de managementlaag volledig uit de organisatie worden geknipt. Maar is het niet dat, dan moest de afgelopen weken toch vooral het beoordelingsgesprek het ontgelden. Volgens de directeur human resources van Universiteit Maastricht kunnen we, samen met het functioneringsgesprek, zelfs de hele HR-afdeling opdoeken. Maar laten we eerlijk zijn: hij heeft wel een punt. De traditionele insteek van het eindejaarsgesprek heeft zijn langste tijd wel gehad. Je komt er niet meer mee weg om één keer per jaar te vragen ‘Hoe vind je zelf dat het gaat?’. Tijd voor iets nieuws, maar wat komt er eigenlijk na het eindejaarsgesprek?
Volgens Alicia Geigel is het volgen van online cursussen volstrekt iets anders dan het volgen van traditioneel onderwijs. Zij stelt dat er echter vijf mythes over online cursussen bestaan.
a) Online cursussen zijn eenvoudig te volgen.
Ik wens jullie allemaal gelukkige en vrolijke kerstdagen toe. Deze dagen vormen een mooie gelegenheid voor bespiegelingen en bezinning. Het sleetje op onderstaande foto roept een dergelijke bespiegeling op.
Het zal eind jaren tachtig zijn geweest.
Onderzoek naar het gebruik van ICT in de klas biedt een genuanceerd en niet eenduidig beeld als het gaat om de invloed op leerresultaten. Kijk echter ook naar de groep lerenden met zorgbehoeften.
Aaron S.
Matthew Lynch meent dat vijf theorieën en modellen kunnen helpen de voordelen van technologie te benutten en leeruitkomsten te versterken en verbeteren. Elke docent of opleider, die met ICT voor leren, opleiden en onderwijs aan de slag gaat,
Ik had er nog nooit van gehoord. Maar in de VS kennen ze binnen het onderwijs sinds 2014 het fenomeen “e-learning dag”. Verdient dat idee ook in ons land navolging?
De Washington Times Herald schreef gisteren dat de Washington Community Schools het idee van e-learning-dagen langzaam aan het omarmen zijn (het artikel kan binnen de EU niet worden gelezen omdat deze Amerikaanse online krant niet aan de AVG voldoet).
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.20 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Ank Dierckx “Wat een leuke sfeer hier!!!!” Elke bezoeker die een stap binnen zet bij Euroforum...
Het bericht Groeien door je bedrijf anders te organiseren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Alexander van der Linden, Product Owner MyLearning KLM, en Thomas Kruithof, Data Strateeg en Product Owner HR-Data...
Het bericht De Data-Analist L&D verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Yvonne Bax, Klant Contact Verbetering Zilveren Kruis Voor zorgverzekeraars zijn november, december & januari de drukste...
Het bericht Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Snelkookprogramma eindejaarswerk met gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.
Hadewych Delbaere van de University Colleges Leuven-Limburg (UCLL) doet in de meest recente editie van OnderwijsInnovatie verslag van haar studie naar welke voorwaarden nodig zijn om blended learning strategisch en duurzaam uit te bouwen.
Zij schrijft dat blended learning vaak wordt geïnitieerd door individuele docenten.
Het Britse Towards Maturity heeft 10.000 deelnemers aan het programma “Towards Maturity Learner Intelligence” bevraagd naar benaderingen, uitdagingen en belemmeringen voor leren om hun werk in de huidige economie te doen. Zij concluderen dat moderne werknemers zich ontwikkelen als autonome en zelfsturende lerenden.
Mediasite is al jaren de technologie partner van Next Learning. Wij werken samen om te zorgen dat alle presentaties...
Het bericht Mediasite verscheen eerst op nextlearning.nl.
Leidinggevenden en medewerkers communiceren te weinig met elkaar. Natuurlijk, jij en je medewerker hoeven geen beste vrienden te zijn, maar op het moment dat bepaalde zaken niet meer besproken kunnen worden gaat er iets mis. Dit is helaas niet zelden zo: 60 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers geeft aan onuitgesproken issues met zijn leidinggevende te hebben. Dit betekent dat dit in jouw organisatie waarschijnlijk ook voor ruim de helft geldt. Maar welke mensen zijn het? En waar lopen ze mee rond?
Natuurlijk voltrekken trends zich over langere termijn. Toch lijkt in het hoger onderwijs van de VS een verschuiving plaats te vinden. Het aantal studenten dat deelneemt aan hoger onderwijs neemt af, terwijl de deelname aan online hoger onderwijs toeneemt. Zien we deze ontwikkeling ook in ons land terug?
Rond de eeuwwisseling beweerden auteurs als Marc Prensky dat we te maken hebben met een generatie die van nature of inherent technologisch onderlegd is, en zich anders gedraagt en denkt omdat men technologie intensief gebruikt. Dit concept van de ‘digital native’ heeft ook in de academische wereld aan populariteit gewonnen.
In het eerste deel van het interview dat we hadden prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen, bespraken we al hoe mensen leren communiceren. Maar dan het vervolg: hoe kun je dat leerproces en daarmee de communicate verbeteren? En hoe toets je dat? Je leest het in dit tweede deel.
Gelukkig leren we het grootste deel van het communicatiepalet vanzelf. Door af te kijken bij anderen én doordat wij mensen nou eenmaal de gave hebben om taal en communicatie kunnen absorberen en te gebruiken, ook al begrijpen we niet precies wat er gezegd wordt. Over die bijzondere mix spraken we prof. dr. Carel Jansen, emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen en coauteur van het handboek Leren communiceren.
Leren on the job: experimenteren, fouten maken en daarvan leren. Door: Renske Roet | Jobtraining & Carolien...
Het bericht Ontwikkelen van de Trusted Business Advisor bij PwC: leren door te doen verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Marco de Juncker, Technisch Specialist Software Support bij MotracLinde Almere, en Jeroen Heesterbeek, Partner Manager LearnLinq LMS. Als learning...
Het bericht ‘Licence to operate’ en de rol van een leermanagementsysteem verscheen eerst op nextlearning.nl.
Wij nemen je mee in onze unieke “learning journey”! Door: Niek de Groot en Henrieke Smeenge, L&D...
Het bericht Learning Experiences in LXP (Learning Experience Platform) door Alliander verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Annet Murre, Directeur LVSC Iedereen in de organisatie maakt fouten. We maken ze doorlopend. Maar fouten...
Het bericht Hoe creëer je bij managers een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Behapbaar én leuk aantoonbaar bekwaam Door: Jennie den Besten, Hoofd St Jansdalacademie, Ziekenhuis St Jansdal Lisanne van...
Het bericht Nooit meer vinken, alleen nog maar vonken met interactieve video! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Onlangs is ‘Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten‘ verschenen. Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers bespreken hierin 24 kernartikelen over leren en doceren, afkomstig uit de cognitieve psychologie.
Het bericht Moodle Development School verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
De term ‘design thinking’ is alomtegenwoordig. Ook op het gebied van technology enhanced learning, L&D en onderwijs. De Nielsen Norman Group heeft een groep van 87 professionals op het gebied van user experience en ontwerp uit verschillende branches gevraagd naar wat zij hieronder verstaan.
Als het goed is, besteden organisaties zorgvuldig aandacht aan de selectie van (leveranciers van) online cursussen. ‘Kwaliteit’ is daar een zeer belangrijk aspect van, net als het antwoord op de vraag of online cursussen een goede oplossing zijn voor vraagstukken waar de organisatie mee te kampen heeft.
Zoals gebruikelijk verschijnen er tegen het einde van het jaar weer voorspellingen over wat er allemaal komend jaar gaat veranderen op het gebied van technology enhanced learning.
Vanochtend attendeerde Harm Weistra mij op de uitgave 2019 predictions for eLearning.
Oftewel: Pallet Opbouw Training 2.0 Door: Edwin Bleumink | KLM Royal Dutch Airlines & Henny van Kessel...
Het bericht KLM Cargo: gezamenlijk leren in een simulatieve werkomgeving met de Hololens (MR) verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING Digitalisering, 24/7 bereikbaar...
Het bericht Leadership & Empowerment in een agile organisatie – praktijk bij ING verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht One Way of Working bij ING verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Moodle 3.5.3 mooie nieuwe mogelijkheden verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan...
Het bericht Empoweren heeft effect! verscheen eerst op nextlearning.nl.
(Minisessies te volgen in een ‘carrousel’) Sessieleider: Miriam Boer, manager AVL Academie Sessie 1 (15 min): Design...
Het bericht 3 x innovatieve leerstrategie bij Antoni van Leeuwenhoek Academie verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Caroline Luijbregts en Annelies Braak | Opleidingsadviseurs Alrijne Academie Alrijne zorggroep combineert leerwerkoplossingen met een adaptief...
Het bericht Een effectieve combinatie van Performance Support en Adaptief Leren bij Alrijne Zorggroep verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het lijkt soms lastig om een E-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!...
Het bericht Wat je écht moet doen voordat je begint met het maken van een e-learning verscheen eerst op nextlearning.nl.
Pluvo maakt je online trainingen onvergetelijk. Pluvo is een vernieuwd e-learning platform waarmee je fantastische trainingen kunt...
Het bericht Pluvo verscheen eerst op nextlearning.nl.
Stemgestuurde digitale assistenten zoals Google Home, Siri van Apple of Alexa van Amazon, worden steeds vaker gebruikt. Ik las laatst dat Google Home tijdens ‘Black Friday’ op grote schaal is aangeschaft. Als we deze toepassingen gaan gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs,
‘Learning Experience Platforms’ zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen op het gebied van leertechnologie. De toepassing lijkt toegevoegde waarde te hebben al is het twijfelachtig of de ’hype’ die ermee gepaard gaat, terecht is. De vlag lijkt ook de lading niet te dekken.
Het bericht Skillstown verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht H5P conferentie en nieuws verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
RSS (Really Simple Syndication) is naar mijn mening één van de beste internettechnologieën die ooit is ontwikkeld. De afgelopen jaren lijkt de populariteit ervan verminderd. Maar er lijkt wellicht sprake van een ‘herrijzenis’. En dat is niet meer dan terecht.
Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd welke leertechnologieën momenteel worden gebruikt en welke leertechnologieën zij in de toekomst van plan zijn te gaan gebruiken. Wat valt daarbij op?
In het persbericht stelt de oprichter van Towards Maturity,