Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In deze blogpost blik ik terug op het afgelopen jaar en wil ik mijn relaties weer danken voor de samenwerking en het vertrouwen.
Het belangrijkste wapenfeit is uiteraard dat ik -net als in 2016- dit jaar niet ziek ben geweest.
De laatste jaren gaan we rond de jaarwisseling altijd een paar dagen weg, meestal naar een grote stad. Dit jaar was dat Hamburg.
We waren nog nooit in Hamburg geweest. Maar wat is dat een leuke,
We zijn alweer bijna aan het eind van het jaar 2017. Tijd om na te gaan denken over goede voornemens voor 2018? Misschien staat het opdoen van Moodle kennis of het uitdiepen daarvan wel op uw lijstje? Als dat […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle MOOC start 8 januari 2017 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Eén van de meest uitgebreide en krachtige activiteiten van Moodle is zonder twijfel de Test activiteit. In de praktijk ook wel toets- of quizmodule genoemd. Met de test activiteit kun je een uitgebreide vragenpool bouwen. Met behulp van die vragen […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle plugin Test analyse voor cursisten verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Blockchain technologie is één van de belangrijkste technologische innovaties van de laatste jaren. Deze technologie heeft echter belangrijke beperkingen die hashgraph technologie niet lijkt te hebben. Deze innovatie zou daarom wel eens de plek in kunnen nemen van blockchain technologie.
Rust, reflectie en gezelligheid. Dat is kerst voor mij. En dat wens ik jullie ook toe. Fijne feestdagen!
Bij de implementatie van nieuwe educatieve technologie houden we vaak onvoldoende rekening met de vraag wanneer deze nieuwe technologie een succes is. Deze vraag blijkt overigens ook ingewikkeld te beantwoorden. Als wel geprobeerd wordt succes van een nieuwe educatieve technologie te meten,
Door: Wilfred Rubens Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie. Deze applicaties zullen in toenemende mate worden ingezet...
Het bericht Chatbots voor leren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Zoals driekwart van Nederland zijn ook bij Avetica de meeste kantoorruimtes leeg volgende week. Een paar Aveticanen bewaken het ford, maar de rest kruipt thuis met familie lekker voor de openhaard (echt of de Netflix openhaard). Zoals ieder jaar staan […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Fijne feestdagen! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Robots zijn bezig aan een opmars binnen onderwijs en opleidingen. Daarbij gaat het met name om de robot als instructeur of tutor. Robots kunnen echter ook deelnemen aan onderwijs.
Je komt steeds meer voorbeelden tegen van het gebruik van robots binnen leersituaties.
Wat kun je doen om het aandeel online leren binnen je onderwijs te bevorderen? Kondig aan dat het schoolgebouw op afzienbare tijd (tijdelijk) afgesloten wordt, maar dat het onderwijs door moet gaan. Deze aanpak blijkt een positieve dynamiek op gang te kunnen brengen bij lerenden en docenten,
De standaard Moodle forum activiteit kan door instellingen op een aantal verschillende manieren worden ingezet. Zo kun je het forum ook inzetten als een Vraag en Antwoord forum. Werkt op zich prima maar met onderstaande plugin krijg je een echt […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle nieuw Forum als plugin verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Natuurlijk dragen mensen eigen verantwoordelijkheid als het gaat om een overdadig gebruik van sociale media, tablets en smartphones. Toch kan de ICT-industrie zich hier niet volledig achter verschuilen.
Ben Schippers heeft voor Techcrunch een bijdrage geschreven met de titel The technology industry needs to think more seriously about device addiction.
Door Ank Dierckx Mijn collega Inez Schoenmakers, net afgestudeerd aan de NHTV, was nog geen maand bij...
Het bericht Spelen op het werk – goed voor het brein en frisse spirit! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Als Moodle consultant ben ik betrokken bij de opstart van veel nieuwe leeromgevingen. In dat traject proberen we met de klant onder andere te werken aan een uniforme uitstraling van een omgeving. Met name wanneer er meerdere ontwikkelaars van cursussen […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle plugin cursus templates verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Dankzij internet en slimme zoekmachines hebben we de beschikking over een enorme hoeveelheid informatie. Om die reden lees en hoor je pleidooien dat je informatie niet meer hoeft te onthouden. Een recente video illustreert echter wat kan gebeuren als je niet over parate kennis beschikt.
Als het gaat om trends en ontwikkelingen, dan ligt de nadruk bij technology enhanced learning vaak sterk op technologische trends. Sinds een aantal jaren proberen onderzoekers van de Britse Open Universiteit daar tegenwicht aan te bieden.
Zij geven daarom sinds zes jaar de publicatie “Innovating Pedagogy” uit.
Door: Wilfred Rubens Weblogs en vlogs kun je prima inzetten voor leren en ontwikkelen. Deze bijdrage beschrijft...
Het bericht Wat komt erbij kijken als je lerenden wilt laten bloggen of vloggen? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Tijdens de dagen voor de Kerst verschijnen traditiegetrouw diverse artikelen over technologische trends en voorspellingen voor het jaar dat komen gaat. Ik wil drie bijdragen kort bespreken.
Cait Etherington doet de volgende voorspellingen op het gebied van educatieve technologie:
De opkomst van artificiële of kunstmatige intelligentie is haast niet meer te stuiten. Ook op het gebied van onderwijs en opleiden zien we steeds meer toepassingen. Het verzamelen, analyseren en gebruiken van data gaat steeds verder terwijl de verwachtingen hooggespannen zijn.
Volledig online leren heeft dikwijls beperkingen. Onderwijs en opleiden worden er weliswaar toegankelijker door, maar vaak niet kwalitatief beter. Biedt de combinatie met een bootcamp een oplossing?
Harm Weistra attendeerde me de afgelopen week op de bijdrage Education technology meets its limits van Ryan Craig (directeur van een investeerder).
Van 22 tot en met 24 januari 2018 vindt in Eindhoven de Educational Design Expedition 2018 plaats. In drie dagen tijd ga je aan de slag met het ontwerpen van onderwijs. En volgens mij op een hele leuke manier.
Leertechnologieën worden krachtiger en maken ook ‘slimmere manieren’ van leren mogelijk, waarbij leren nauw aansluit bij werkprocessen. In deze blogpost geef ik twee voorbeelden.
Donald Clark meent dat leren in feite onderdeel moet zijn van je werk en dat de technologieën die je voor leren inzet in feite onzichtbaar zouden moeten zijn.
We proberen e.e.a. uit
Het bericht Een RSS testitem verscheen eerst op Ennuonline.
Pleidooien voor en tegen laptops of mobiele apparaten in het onderwijs doen al jaren veel stof opwaaien. Bijvoorbeeld een opiniërend artikel waarin een docent vindt dat je lerenden beledigt als je hen verbiedt laptops tijdens de les te gebruiken.
Binnen de wysiwyg-editor van Moodle hebben cursusontwikkelaars, docenten maar ook deelnemers de mogelijkheid om HTML in te voegen. De meeste deelnemers zullen het schrijven van HTML niet beheersen, maar een paar gerichte zoekopdrachten in een zoekmachine en schadelijke code kan gekopieerd […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Moodle Security (12): Pas op met embedden code door deelnemers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Bij bijna alle organisaties wordt de inzet van mensen als het meest waardevolle bezit van het bedrijf...
Het bericht eBook Mens@Work verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Wilfred Rubens Waarom zou je iets moeten onthouden, als je het ook kunt opzoeken? Dit onderwerp...
Het bericht Opzoeken of onthouden? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Contextgebonden, individueel, adaptief en mobiel. Dat zijn kenmerken van werkplek leren waarbij eduBeacons worden ingezet.
eduBeacons zijn sensoren die dankzij Bluetooth Low Energy-technologie signalen kunnen uitzenden die door mobiele apparaten kunnen worden opgevangen en leerstof beschikbaar kunnen stellen aan lerenden,
Micro-learning: leren in korte, hapklare brokken. Ik ben ervan gecharmeerd door de mogelijkheden die het heeft om het leren dichter in de werkpraktijk te brengen. In die praktijk waarin we af en toe zo’n moment hebben dat je tijd hebt om je even kort in iets nieuws te verdiepen. Toen ik de vraag kreeg om […]
Het bericht Micro-learning: hapklare brokken als didactisch concept verscheen eerst op Ennuonline.
Een professionele feedbackcultuur verhoogt het lerend vermogen van organisaties. Het is van cruciaal belang om successen te boeken. Toch is er duidelijk een drempel voor het geven en ontvangen van feedback. Nederlandse werknemers vinden feedback eng. Doe ik het wel goed? Hoe gaat de ander reageren? Maar liefst 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers wordt zenuwachtig van het geven van kritische feedback, blijkt uit ons recente onderzoek. Het is essentieel om te weten waar de schoen wringt om vervolgens de helpende hand te bieden. Waar zitten de knelpunten? En hoe los je die op?
Door: Ank Dierckx We besteden bij leren & ontwikkelen veel aandacht aan ‘techniek’ (leeromgevingen, platforms, apps) en...
Het bericht Learning Readiness, met een hoofdrol voor brein en emotie verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het is zo’n beetje traditie geworden dat ik ook een reflectieve terugblik schrijf van mijn bezoek aan de Online Educa Berlijn. Wat is mij dit jaar opgevallen, en wat vind ik daar van?
De links naar alle impressies,
Ik was van plan om nog te bloggen over wat mij is opgevallen bij mijn bezoek aan de beurs van de Online Educa. Ik heb een aantal stands wat langer bezocht. Voor de afwisseling heb ik er eens een video van gemaakt.
Vanmiddag mocht ik een sessie voorzitten waar Marc Prensky en David White met elkaar en met de zaal in discussie gingen over deze vraag.
Marc Prensky is natuurlijk bekend van zijn veel bekritiseerde metafoor van de digital natives en de digital immigrants.
Wanneer je probeert uit te leggen wat een chatbot is, is dat nog niet zo makkelijk. Je moet het eigenlijk ervaren. In deze blogpost leg is uit wat een chatbot is en hoe je het voor leren en ontwikkelen zou kunnen inzetten. Bovendien krijg je een aantal tips van bots die je zou kunnen gaan […]
Het bericht There’s a chatbot for that! Chatbots voor leren en reflectie verscheen eerst op Ennuonline.
In 2014 heb ik deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Deze sessie wilde ik vooral gebruiken om mijn kennis hierover op te frissen.
Op dag twee van de Online Educa Berlijn heb je altijd de keuze tussen twee openingssessies. Ik heb de sessie bijgewoond over werkplek leren, waarbij met name gekeken is naar veranderingen in arbeid en de impact op leren.
Heather McGowan houdt zich als adviseur bezig met werken en leren.
Onder leiding van de voormalig Britse parlementariër Harold Elletson gingen Julia Hobsbawn en Joe Edelman in debat met Claire Fox en Marc Prensky over de motie “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden,
Wat zijn geleerde lessen rond de implementatie van nieuwe leertechnologieën? Daar ging de een na laatste sessie van dag 1 van de Online Educa over.
Deze sessie ging eerst over de implementatie van een digitale assessment tool (Wiseflow):
Na de lunch heb ik een paneldiscussie bijgewoond met Ilona Buchem , Gilly Salmon en Olli-Pekka Penttin. Zij gingen in op de realisatie van digitale strategieën, al gingen ze niet heel erg de diepte in.
Ilona Buchem presenteerde een strategieproject “Digital Future” van haar hogeschool (ongeveer 13 duizend studenten,
Bouw je een 360° feedback tool voor Moodle, is de kans natuurlijk groot dat je zelf ook feedback krijgt. En die horen we graag. Verschillende klanten zijn het afgelopen jaar met M360 aan de slag gegaan en hebben om extra functionaliteit […]
Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België. Het bericht Nieuwe versie M360, dé 360° feedback tool voor Moodle verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Ik probeer tijdens de Online Educa Berlijn kennis te maken met nieuwe ontwikkelingen en voor mij onbekende leertechnologieën. Daarom heb ik vandaag een sessie bijgewoond van start ups die ook ingingen op uitdagingen waar deze bedrijven mee te maken hebben.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (in het Engels: General Data Protection Regulation) is zoals verwacht een belangrijk onderwerp tijdens de Online Educa Berlijn. Er is nog veel werk aan de winkel. Voor instellingen en leveranciers van leertechnologie.
Volgens een persbericht van de organisatie (pdf) concluderen experts op het gebied van dataveiligheid en privacy tijdens verschillende sessies dat het onderwijs onvoldoende is voorbereid op deze verordening.
Het thema van de 23ste Online Educa Berlijn is “Learning Uncertainty”. Zijn werkplekken, overheden en de samenleving als geheel voorbereid op een tijdperk dat zich kenmerkt door onzekerheid. En hoe moet het onderwijs en arbeidsorganisaties daarmee omgaan? Hierover ging de opening onder leiding van journalist Nik Gowing.
Morgenvroeg start de Online Educa Berlijn, één van ’s werelds meest internationale ‘cross-sector’ conferentie over ‘technology enhanced learning’. Ik heb dit jaar weer een perskaart en ontvang daarom altijd aan de vooravond ‘feiten en cijfers’ van de organisatie.
De laatste jaren probeer ik altijd een museum of historische plek te bezoeken, als ik naar de Online Educa Berlijn ga. Dit jaar was dat “Die Mauer”, een indrukwekkend panorama van Yadegar Assisi.
Ik ben een groot liefhebber van moderne geschiedenis.
Ik ben onder meer werkzaam als programmamanager van het DLO-programma van Zuyd Hogeschool. Vorige week is de laatste stap in het aanbestedingstraject van het leermanagement systeem met succes afgerond. Gisteren heeft het College van Bestuur ingestemd met de afrondende rapportage en het voorgestelde besluit.
Mijn RSS-feed reader blijft een heel belangrijk middel waarmee ik op het spoor kom van relevante artikelen. Vanavond stuitte ik daardoor op een interessante bijdrage over blended learning met aan het eind een aanbeveling die ik zelf al toepas.
De bijdrage Why Blended (Learning),