Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor december 2015

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gelukkig Nieuwjaar!

2015 was voor mij een bijzonder jaar. Op 1 maart ben ik gestart als zelfstandig en onafhankelijk adviseur op het gebied van ICT en leren. En daar heb ik geen minuut spijt van gehad. Ik heb in tien maanden tijd 24 opdrachtgevers gehad, waarbij ik 28 opdrachten van heel verschillende omvang en inhoud heb uitgevoerd en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn blog in 2015

Op de valreep van het jaar publiceert JetPack -een tool van WordPress- een analyse van het bezoek aan websites. Wat zijn enkele wetenswaardigheden van deze weblog? De berichten op mijn blog zijn dit jaar zo'n 160.000 keer bekeken. Dat is zo'n 20.000 keer vaker dan in 2014. JetPack vergelijkt dit met een bezoek aan het [...] Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 30-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

e-Learning in 2016! Top 3

Geen enkele e-Learning of HR professional die ik ken heeft een ongelimiteerd budget, resources en/of tijd. Je moet dus de belangrijke trends en ontwikkelingen onderscheiden van de hypes om van 2016 een succes te maken. Welke e-Learning ontwikkelingen zijn de moeite waard en kunnen voor je organisatie nu echt het verschil maken? In deze blogpost […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat is het doel van het meldpunt voor digibete docenten?

Het LAKS heeft gisteren het 'Meldpunt Help! Mijn docent is digibeet' in het leven geroepen. Nederland heeft bepaald geen gebrek aan meldpunten. Maatschappelijke bewegingen, politieke partijen (van links tot extreem-rechts) en ook de overheid roepen met enige regelmaat meldpunten in het leven tegen discriminatie, voor discriminatie (hoe moet je een meldpunt tegen Polen, Marokkanen en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Duwtje in de rug kan rendement MOOCs verbeteren

Hoe kun je bevorderen dat de ‘completion rates’ van massive open online courses verbeteren? Recent onderzoek laat zien dat een eenvoudige prikkel de betrokkenheid van lerenden al kan verbeteren, en vervolgens kan leiden tot een hoger rendement. Karis Hustad schrijft over een onderzoek aan de Kellog School of Management van de Northwestern University, waarin is gekeken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Do it Yourself’ vraagt veel van professionals

We leven in een tijd waarin we steeds meer verantwoordelijkheid kunnen nemen over hoe we ons leven willen inrichten. ‘Do it Yourself’ dringt door in steeds meer aspecten zoals werken en leren. Wat betekent dit voor professionals? ‘Do it Yourself’ is oorspronkelijk afkomstig uit de muziekindustrie waarbij muzikanten muziek in eigen beheer of via kleine [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je afleiding voorkomen, en je productiviteit verbeteren?

De poging en om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren -of snel af te wisselen- zijn niet alleen funest voor leren, maar ook voor de productiviteit op de werkvloer. Hoe kun je  afleiding beter hanteerbaar maken? Volgens Joseph Grenny bevorderen de meeste werkplekken helaas niet het focussen. Grenny spreekt hierbij ook van “environmentally unconscious”: onze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Prettige kerstdagen!

De kerstdagen zijn een mooie gelegenheid om te reflecteren op het afgelopen jaar, en plannen te maken voor de toekomst. Ik wens jullie mooie dagen toe met veel bezinning en gezelligheid.   Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Individuen en organisaties willen vaak helemaal niet echt creatief zijn

‘Creativiteit’ wordt vandaag de dag als een belangrijke eigenschap of vaardigheid beschouwd. Tenminste: dat is wat we met de mond belijden. De praktijk is vaak heel anders. Het Center for Excellence in Learning and Teaching van de Iowa State University geeft aan dat ‘creativiteit’ gedefinieerd kan worden als een mentale activiteit om te komen tot [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van leertechnologie beschreven via het SAMR-model

TeachThought gebruikt het SAMR-model als raamwerk om meer grip te krijgen op hoe je beter met apps onderwijs kunt verzorgen. Een dappere, maar m.i. niet heel erg geslaagde poging. Het SAMR-model onderscheidt in feite vier manieren waar op je ICT binnen onderwijs en opleiden kunt integreren. Substitutie (zonder functionele verbetering) Augmentation (versterking van het leren): [...] Lees verder
Van Avetica | 22-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Release Moodle 3.0.1 geschikt voor PHP 7.0

Moodle 3.0.1 is een buitenbeentje in het release schema, want in januari komt versie 3.0.2. Het bijzondere aan 3.0.1 is dat deze Moodle versie draait op PHP 7.0. Dit is de nieuwste versie van het programmeertaal waarin Moodle is geschreven. […]

Het bericht Release Moodle 3.0.1 geschikt voor PHP 7.0 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kwantitatieve trends op het gebied van MOOCs

Steeds meer onderwijsinstellingen bieden steeds meer MOOCs aan, waarmee meer lerenden dan ooit bereikt worden. Dit is één van de conclusies die ik trek op basis van MOOC-statistieken van Class Central. Class Central is een portaal waar je je kunt inschrijven voor massive open online courses van 37 MOOC-providers (van Coursera tot EMMA), van 563 [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

De bijdrage van ICT aan toekomstbestendig onderwijs

Het Amerikaanse onderwijsministerie heeft onlangs een nieuw National Education Technology Plan gepubliceerd met daarin aanbevelingen voor tal van betrokkenen. Het plan heet Future Ready Learning: Reimagining the Role of Technology in Education. Volgens eSchool News is het geen typisch plan, maar een mengeling van voorbeelden, aanbevelingen en commentaren. Het plan richt zich op de komende [...] Lees verder
Van Kasper Spiro | 20-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

An eLearning revolution: From professional development to knowledge sharing

Internet has changed everything and it is changing eLearning fundamentally. It has become so easy to publish information instead of just consuming it. Posting information on the web doesn’t require any technical knowledge anymore. Now all of us can be creators. Sharing your knowledge is as easy as sharing your latest picture through the social […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Emotieherkenning kan online leren versterken

Emotie en cognitie hangen nauw met elkaar samen. Toch doen we op het gebied van e-learning weinig met emoties. Dat gaat waarschijnlijk veranderen. Wim Westera heeft op basis van proefschrift van Kiavash Bahreini in het decembernummer van OnderwijsInnovatie (pdf) een artikel geschreven over emotieherkenning en e-learning. Volgens Wim wordt buiten het onderwijs emotieherkenningstechnologie al vaker toegepast. Bij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Fraaie animatie Growth-Fixed mindset van Carol Dweck

Pedro de Bruyckere en Judith van Hooijdonk wijzen terecht op een zeer fraaie animatie van de opvattingen en onderzoek van Carol Dweck naar de twee verschillende mindsets die lerenden kunnen hebben. Geloof je dat jouw capaciteiten zijn aangeboren of dat deze onder meer door hard werken kunnen worden versterkt? Dweck’s onderzoek laat onder meer zien [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kijk naar het groter geheel bij leren in organisaties

Leren binnen arbeidsorganisaties is vaak voor verbetering vatbaar. Het draagt vaak onvoldoende bij aan de organisatiestrategie. Afdelingen Learning & Development zouden daarom een meer actieve rol moeten vervullen bij de “bigger picture” op het gebied van leren. Clark Quinn heeft een kritisch essay geschreven over leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. Hij uit daarin kritiek op [...] Lees verder
Van Avetica | 17-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontvang notificatie van wijzigingen Moodle cursus

Hoe blijf je up-to-date van alles wat er in een Moodle cursus gebeurt? Zeer waarschijnlijk check je dit vele malen minder dan je Facebook of Twitter. Met het Moodle blok Notifications heb je een tool in handen om toch op een luie […]

Het bericht Ontvang notificatie van wijzigingen Moodle cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Dwangmatigheid van data binnen opleiden en onderwijs?

Het gebruik van grote hoeveelheden data is momenteel één van de meest belangrijke trends op het gebied van ‘technology enhanced learning’. Worden de beloften op dit terrein waargemaakt? En realiseren we op het gebied van onderwijs en opleiden geen ’surveillance state’? En met welke gevolgen? Audrey Watters is bezig met het beschrijven van uitvoerige trendartikelen [...] Lees verder
Van Avetica | 16-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Instellen Moodle cursusaanmelding na behalen badge

Eerder beschreven we hier de plugin ‘Badge enrolment‘. Dit betreft een zogenaamde aanmeldingsmethode. Hoe je die instelt lees je hieronder. 1. Toevoegen aanmeldingsmethode Ga naar Cursusbeheer / Gebruikers / Aanmeldingsmethodes 2. Voeg de methode toe 3. Pas de naam aan […]

Het bericht Instellen Moodle cursusaanmelding na behalen badge verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aandachtspunten bij het selecteren van leertechnologieën

Gisteren heb ik aandacht besteed aan een checklist voor het selecteren van eenvoudige leertechnologieën. Ik heb beloofd nog stil te staan bij een aantal aandachtspunten. Bij dezen. Ga na of jouw organisatie niet al gebruik maakt van een vergelijkbare leertechnologie. Wat is de echte toegevoegde waarde? Voor welk probleem is deze leertechnologie een oplossing? Ga [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Checklist bij het selecteren van leertechnologieën

Waar moet je op letten bij de selectie van eenvoudige leertechnologieën? Uiteraard op de leeractiviteiten die je ermee kunt uitvoeren. Maar er is meer. De gereedschapskist van een ontwikkelaar van ‘leerarrangementen’ zit vol met leertechnologieën die kunnen worden toegepast. Daarbij heb ik het niet alleen over technologieën die specifiek voor leren zijn ontwikkeld, maar ook [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 15-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een saamhorig en grensverleggend 2016 ;-)

Banner-Laptop-Tablet

Nog een paar dagen met leuke afsluitende activiteiten voor 2015 met mijn studenten en collega’s van het Koning Willem I […] Lees verder
Van Avetica | 15-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle badge uitreiken na voltooien cursus

Eerder schreef ik over de plugin ‘Badge enrolment‘ en hoe je cursusvoltooiing instelt. Vandaag een instructie hoe je een zogenaamde site badge aanmaakt. De site badge is nodig om met ‘Badge enrolment’ te kunnen werken. 1. Ga naar Sitebeheer / […]

Het bericht Moodle badge uitreiken na voltooien cursus verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ervaringen met drie vooralsnog relatief onbekende tools voor synchroon online leren

Adobe Connect, BlackBoard Collaborate of Skype. We hebben er allemaal wel eens mee gewerkt of in elk geval van gehoord. Vandaag heb ik echter kennisgemaakt met drie betrekkelijk onbekende, maar krachtige applicaties voor synchroon online communiceren en leren. Applicaties voor online synchroon leren bestaan al diverse jaren. De laatste jaren wordt het gebruik van dergelijke toepassingen [...] Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 14-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Do you have what it takes to close the deal? Serious gaming bij DAF

‘Fun en leren’, dat is waar serious games over gaan. Als introductie op serious games hebben deelnemers van het webinar van de LOSmakers kort het Shell Exporer Game gespeeld en/of de climate change game. Verschillende types spelers Het blijkt dat we het meeste plezier hebben in spellen waarmee je intuïtief aan de slag kunt; als je je […]

Het bericht Do you have what it takes to close the deal? Serious gaming bij DAF verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Avetica | 14-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Moodle (cursus) voltooiing instellen

In een vorig artikel schreef ik over de plugin ‘Badge enrolment’. Om met deze plugin te kunnen werken moet je cursusvoltooiing goed ingericht hebben. Hieronder een korte instructie hoe je dat doet. 1. Op siteniveau ‘Bijhouden van voltooiing’ inschakelen Vreemd genoeg staat […]

Het bericht Moodle (cursus) voltooiing instellen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

De waarde van werkplek leren #EvolvaWPL

Gisteravond werd de winnaar bekend gemaakt van de hackathon “Waarderen van werkplek leren in de zorg”. Ik was lid van de jury. Deze blogpost biedt een impressie van deze boeiende sessie. Op vrijdagavond 11 december en zaterdag 12 december 2015 vond een door Evolva/Werkplekleren 3.0 georganiseerde hackathon plaats. Studenten uit het HBO hebben zich samen met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

TPC 3D framework als variant op TPACK om onderwijs met ICT te ontwerpen

Tijdens workshops en studiedagen over het ontwikkelen van onderwijs met ICT maak ik vaak -impliciet- gebruik van het TPACK-raamwerk. Ik heb daarom met belangstelling kennis genomen van een variant hier op: TPC 3D. Bij TPACK wordt op een integrale manier gekeken naar hoe je onderwijs kunt ontwikkelen op basis van het samenspel van leerinhouden, didactiek [...] Lees verder
Van Avetica | 11-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Aanmelding in cursus op basis van Moodle badges

Arnout schreef eerder deze week over een badge plugin. Dat er op dit gebied heel wat gemaakt wordt is wel duidelijk want er bestaat ook nog een hele set plugins waarvan ik er graag één wil toelichten. ‘Badge Enrolment‘ oftewel […]

Het bericht Aanmelding in cursus op basis van Moodle badges verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hebben drie belangrijke technologie-trends ook impact op leren, opleiden en onderwijs?

Sander Duivestein vat voor Marketingfacts trendoverzichten van analisten als Gartner en Forrester samen, en signaleert drie technologie-trends voor komend jaar (beter: komende jaren). In deze bijdrage verken ik of deze trends ook gevolgen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Technologie wordt volgens Duivestein intelligenter, intiemer, persoonlijker, intuïtiever en meer anticiperend. Het wordt een wezenlijk onderdeel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Innovatieve didactiek: ontwikkelingen en voorbeelden

Onderzoekers van de Britse Open Universiteit signaleren tien richtingen waarin nieuwe didactiek zich aan het ontwikkelen is. ICT speelt daarbij een belangrijke faciliterende en ‘mogelijk makende’ rol. Gisterochtend kwam ik via een ‘Scoop’ van Robert Schuwer terecht bij het rapport “Innovating Pedagogy”. Ondanks dat Pierre Gorissen al over deze publicatie heeft geschreven, wil ik er [...] Lees verder
Van Patrick Koning | 10-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zembla onderzoekt de handel in privacygevoelige gegevens in: ‘Data: het nieuwe goud’

Banner-2-Studenten

Zembla zond deze maand twee interessante documentaires uit over de handel in privacygevoelige informatie. Interessant materiaal voor de docent Mediawijsheid […] Lees verder
Van Avetica | 09-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studenten geven feedback aan docenten via Moodle Courseboard

Het zal wel toeval zijn; op 6 december komt de Moodle plugin Courseboard uit waarmee docenten aan studenten feedback vragen over hun lessen. En een dag later verschijnt er op diverse media het nieuwsbericht dat leerlingen feedback aan hun docenten moeten […]

Het bericht Studenten geven feedback aan docenten via Moodle Courseboard verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs en neurowetenschappen #OEB15

Neuromythes zijn vaak zo hardnekkig omdat ze gemakkelijk te begrijpen zijn. Neurowetenschappen zijn echter niet de troefkaart van het onderwijs. Aldus Lia Commissar tijdens de Online Educa Berlijn van verleden week. Ik heb deze keynote op vrijdagochtend tijdens de Online Educa gemist omdat ik in een andere zaal zat. Mensen kunnen niet multitasken, en al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Steun de College Marathon voor Serious Request 2015 #SR15 #3FM

De volgende week gaat Serious Request weer van start. Met dit jaar een voor mijn vakgebied wel heel relevant thema. Eén van de acties wil ik daarom in het bijzonder aanbevelen: de college-marathon van mijn oud-collega’s van de Open Universiteit. Op woensdag 23 december 2015 organiseert de OU namelijk vanaf 12.00 uur een 12-uur durende [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Een frisse onderwijskundige visie op leren met ICT #NHE2015

Vandaag heb ik tijdens Next Higher Education een sessie verzorgd over het beoordelen van leertechnologie vanuit een pedagogisch-didactische invalshoek. Volgens mij is het belangrijk om vooral niet te vergeten dat je een onderwijsachtergrond hebt, bij het maken van afwegingen bij de inzet van ICT. De congresorganisatie had overigens de titel van de sessie verzonnen 😉 [...] Lees verder
Van Avetica | 07-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Scorebord voor Moodle badges

Sinds mei 2013 (release van Moodle 2.5) is het mogelijk om binnen Moodle badges toe te kennen. Als een cursus is voltooid, kan je automatisch zorgen dat de deelnemers een badge krijgen. Zo’n badge per cursus stel je eenmalig in. […]

Het bericht Scorebord voor Moodle badges verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass blended learning ontwerpen #NHOC2015

Vandaag heb ik in het kader van Next Higher Education een masterclass verzorgd over het ontwerpen van blended learning. Na een inleiding over e-learning en blended learning, ben ik met name ingegaan op een stappenplan dat ik vaker gebruik bij het ontwerpen van ICT binnen het onderwijs: Context (externe invloeden). De ‘business drivers’ bepalen waarom [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waar is het bewijs voor 70:20:10?

Het afgelopen weekend ontspon zich een discussie tussen Pedro De Bruyckere en Charles Jennings over het bewijs achter het 70:20:10-raamwerk. Pedro vraagt in een blogpost naar een verwijzing naar een meta-studie over dit onderwerp. Bij dezen mijn bijdrage aan deze discussie. Een paar zaken vallen me op in deze twitter-discussie: Eerst gaat de discussie over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Live bloggen. Hoe doe je dat? #OEB15

De laatste dagen heb ik een aantal keren de vraag gekregen hoe ik het voor elkaar krijg om live te bloggen. Zeker als ik ook een sessie moet voorzitten. In deze blogpost ga ik daarom in op dit proces. Allereerst is dit een kwestie van ‘oefening baart kunst’. De eerste jaren was ik niet in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op de 21e editie van de Online Educa Berlijn #OEB15

De meest recente editie van de Online Educa Berlijn (OEB) was m.i. weer de moeite waard. In deze blogpost wil ik terugblikken op de afgelopen twee dagen. Wat zijn de belangrijkste zaken die ik in Berlijn heb opgepikt? De OEB is een prima gelegenheid om te praten met (oude) bekenden, die je -ook al kom [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends tijdens de Online Educa Berlijn in vogelvlucht #OEB15

De middag van dag twee van de Online Educa Berlijn heb ik enkele stands op de beurs bezocht, deels sessie Aspects of Loving e-Learning met consultants Iva Matasic en Craig Weiss (een vragenuurtje over trends en ontwikkelingen), en een deels sessie over robotisering. Daarbij zijn tal van trends voorbij gekomen. Deze wil ik hier in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

ICT in het MBO: succesfactoren en trends #OEB15

Vandaag mocht ik in Berlijn een workshop verzorgen over succesfactoren bij de invoering van ICT in het MBO, voor bestuurders van vier Nederlandse ROC’s. Eén van mijn stellingen is dat 80% van een succesvolle invoering te maken heeft met de ‘menselijke kant’ van de implementatie. Bestuurders en directieleden van ‘de ruit’ (ROC West-Brabant, ROC van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen van het arbeidssysteem en hun gevolgen voor leren #OEB15

Vanochtend konden deelnemers aan de Online Educa Berlijn traditiegetrouw kiezen uit twee openingssessies. Ik ben naar de sessie Future Work and Future Workers gegaan over veranderingen van het arbeidssysteem, als gevolg van technologische ontwikkelingen. Welke gevolgen hebben deze ontwikkelingen voor arbeidsorganisaties en individuen? Hoe kunnen zij hier op inspelen? Welke gevolgen heeft dit voor de [...] Lees verder
Van Avetica | 04-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Probeer Moodle 3.0 zelf uit!

Zoals eerder deze week aangekondigd stellen wij een Moodle 3.0 site beschikbaar: moodle3.avetica.nl. Je kunt in deze omgeving een account aanmaken. Na het aanmaken van een account kun je een eigen cursus aanvragen met docentrechten. Je kunt dus daadwerkelijk gaan […]

Het bericht Probeer Moodle 3.0 zelf uit! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Profielprentjes van alle studenten

Het is eigenlijk opvallend dat wij op Facebook, LinkedIn en Twitter gelijk onze profielen bijwerken met een foto van onszelf, maar dit in een elektronische leeromgeving amper doen. De meeste deelnemers in de online cursussen hebben geen profielprent geupload van zichzelf […]

Het bericht Profielprentjes van alle studenten verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debat over 21ste eeuwse vaardigheden #OEB15

Vanavond vond weer een Online Educa Debat plaats. De motie van vanavond luidde: ’This House believes 21st Century skills aren’t being taught – and they should be’. Na discussie is deze motie uiteindelijk nipt verworpen. Maar wat waren de argumenten? Onder leiding van de voormalige Britse Lagerhuis-lid Harold Elletson bogen Pedro de Bruyckere (introductie niet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zijn we connected met onze studenten? #OEB15

Jongeren gebruiken nieuwe technologieën intensief, en hebben ook duidelijke opvattingen over hoe ze willen leren. De vraag is echter in hoeverre zich dit verhoudt tot wat we weten over effectief leren. De sessie, die ik voorafgaand aan het Online Educa Debat heb bijgewoond, was een paneldiscussie met studenten. Deze doelgroep zou bestaan uit info junkies, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je zelfgestuurd leren op de werkplek bevorderen? #OEB15

Dit was één van de vragen in een interactieve sessie over zelfgestuurd leren. Medewerkers leren overigens vaak al zelfgestuurd. De bijdrage van afdelingen Leren en Ontwikkelen daaraan is overigens vaak gering. Getting Self-Directed Learning to Work was een sessie die gefaciliteerd werd door Laura Overton en Clark Quinn. Eigenlijk zou de onlangs overleden Jay Cross [...] Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste