Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor oktober 2022

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22

Van 23 tot en met 25 november 2022 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Traditiegetrouw wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 24 november na afloop van het Online Educa Debate wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder. We ontmoeten elkaar na afloop

The post Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 24 november 2022)? #OEB22 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kansen voor online hoger onderwijs vanuit het perspectief van marktonderzoek

We kijken dikwijls vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief naar sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen van online leren voor het onderwijs. Brady Colby kijkt vanuit een heel ander perspectief naar de kansen van online hoger onderwijs. Als marktonderzoeker onderzoekt hij de vraagkant. Een aantal indicatoren leiden volgens hem daarbij

The post Kansen voor online hoger onderwijs vanuit het perspectief van marktonderzoek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Chatbot helpt lerenden bij het leren en reflecteren

Leticia Britos Cavagnaro van Stanford’s digitale school heeft een chatbot ontwikkeld -de d.bot- die gebruikt kan worden voor doceren en leren. In een interview vertelt zij over de aanleiding, de werking van de d.bot en over de verdere ontwikkeling ervan. Volgens Britos Cavagnaro leren we vooral ook buiten het klaslokaal.

The post Chatbot helpt lerenden bij het leren en reflecteren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Waarom we opgenomen hoorcolleges niet als instructievideo’s moeten gebruiken

Martin Compton laat in The curious case of long videos: how research evidence, institutional data and experience struggle to trump gut instincts feitelijk zien waarom je opnames van hoorcolleges niet zou moeten gebruiken als instructievideo’s. Volgens Compton is de duur van een instructievideo één van de meest hardnekkige discussies op

The post Waarom we opgenomen hoorcolleges niet als instructievideo’s moeten gebruiken first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie?

Artificiële intelligentie, microcredentials en blockchaintechnologie maken hyper-geïndividualiseerd leren mogelijk. Dat betoogt Thomas Frey in Hyper-Individualized Learning for a Hyper-Individualized Future. Worden we daar blij van? Hyper-personalisering is een AI, data-gedreven, machine-learning proces waarbij data die worden gegenereerd dankzij ons online gedrag worden gebruikt voor bijvoorbeeld het presenteren van advertenties of

The post Hyper-geïndividualiseerd leren: droom of nachtmerrie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 21-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Save the date: MoodleMoot 14 februari 2023, Dordrecht

Avetica, Premium Moodle Partner

Moodlelaars opgelet Werk jij geregeld met Moodle als docent, opleider, functioneel beheerder of ontwikkelaar? Dan is de MoodleMoot echt iets voor jou. Wat is een MoodleMoot? De Moodlemoot is een event waarin Moodlelaars kennis uitwisselen over Moodle, inspiratie opdoen en de laatste nieuwtjes krijgen over het grootste open source LMS ter wereld. De presentaties en […]


Het bericht Save the date: MoodleMoot 14 februari 2023, Dordrecht is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, implementatie, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Is de hypecycle voor onderwijs behoorlijk leeg?

Pedro De Bruyckere besteedde gisteren aandacht aan Gartner’s Hype Cycle for K-12 Education, 2022. Het viel Pedro op dat deze hypecycle behoorlijk ‘leeg’ is. Hij vroeg zich af of “de tijd van grote technologische vernieuwingen in het onderwijs” volgens Gartner “een beetje voorbij” is. In deze blogpost wil ik daarop

The post Is de hypecycle voor onderwijs behoorlijk leeg? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Leiden online verkregen diploma’s net zo effectief tot werk als traditioneel verkregen diploma’s?

In deze bijdrage verkent Robert Ubell bovenstaande vraag. Hij bespreekt overwegingen en ontwikkelingen. Een eenduidig antwoord op deze vraag is overigens nog niet te geven. Hoe komen lerenden aan betaald werk nadat zij hun opleiding hebben afgerond? Netwerken die zij hebben opgebouwd op de campus spelen daarbij vaak een belangrijke

The post Leiden online verkregen diploma’s net zo effectief tot werk als traditioneel verkregen diploma’s? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Video’s bij online leren: hoe en waarom

In How and Why to Use Asynchronous Videos in Your Online Courses breekt Kimberly Rehak een lans voor het gebruik van video’s binnen online cursussen. Zij benadrukt dat video’s vooral kunnen bijdragen aan verbondenheid en aan actief leren. Zij legt dus niet de nadruk op video als medium om informatie

The post Video’s bij online leren: hoe en waarom first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Een volwassenheidsmodel voor AI in het ’tertiaire onderwijs’

Een ‘maturity model’ -‘volwassenheidsmodel’- is een instrument waarmee organisaties of teams in kaart kunnen brengen hoe goed hun organisatie of team is op een bepaald terrein, en hoe zij zich op dit terrein kunnen doorontwikkelen. Het Britse National centre for AI heeft een volwassenheidsmodel ontwikkeld voor AI in het ’tertiaire

The post Een volwassenheidsmodel voor AI in het ’tertiaire onderwijs’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Podcasts activerend gebruiken, zorgen over gezichtsherkenning en VR en andere interessante korte artikelen

De afgelopen tijd is mijn leeslijst flink gegroeid, mede dankzij een aantal kortere bijdragen. In deze blogpost wil ik een aantal van die bijdragen kort bespreken. De Activerende Podcast Methode: studenten betrekken met behulp van blended learning Astrid Van Weyenberg van de Universiteit Leiden heeft een methode ontwikkeld om podcasts

The post Podcasts activerend gebruiken, zorgen over gezichtsherkenning en VR en andere interessante korte artikelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022

Het Vlaamse Stimulearning voert elk jaar met steun van Groupe Epsilon, het Nederlandse Develhub en Edtech Station onderzoek uit naar trends op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in arbeidsorganisaties. Wat zijn interessante bevindingen? Het onderzoeksverslag is gebaseerd op een enquête die door 456 respondenten is ingevuld (304 interne

The post Tendensen in leren & ontwikkelen in organisaties 2022 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Leertheorieën die worden gebruikt bij learning analytics

Learning analytics is meer dan tien jaar geleden opgekomen en beïnvloed door verschillende disciplines zoals data wetenschappen en onderwijskunde. In The use and application of learning theory in learning analytics: a scoping review beschrijven Mohammad Khalil, Paul Prinsloo en Sharon Slade op basis van een eigen studie welke leertheorieën ten

The post Leertheorieën die worden gebruikt bij learning analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 13-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Readspeaker is gecertificeerd Moodle Integratie Partner

Avetica, Premium Moodle Partner

Moodle Integratie Partners Hoewel Moodle het meest uitgebreide leermanagementsysteem ter wereld is, zijn er toch nog functionaliteiten waar Moodle niet in voorziet. De modulaire opbouw van Moodle nodigt echter uit om integraties en aanvullende functionaliteit te ontwikkelen. Een aantal van die integraties voegt zoveel meerwaarde toe dat ze de status ‘Moodle Certified Integrations‘ krijgen. Denk […]


Het bericht Readspeaker is gecertificeerd Moodle Integratie Partner is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, implementatie, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

14 november 2022: 17de Edubloggers diner

Na een onderbreking van twee jaar vindt er weer een Edubloggers diner plaats aan de vooravond van de Onderwijsdagen. En wel op maandag 14 november 2022, om 18 uur in Nijmegen. Voor de zeventiende keer ontmoeten bloggers, lezers en ‘reageerders’ elkaar aan de vooravond van de Onderwijsdagen die SURF organiseert.

The post 14 november 2022: 17de Edubloggers diner first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden willen een nieuwe balans als het gaat om technology enhanced learning

De Educause heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen, behoeften en wensen van Amerikaanse studenten als het gaat om leren met behulp van leertechnologie in de post-Covid 19 periode. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Zij deze te vertalen naar onze situatie? Het onderzoek heeft betrekking op vier aspecten: Technologische uitdagingen en

The post Lerenden willen een nieuwe balans als het gaat om technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 11-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Maken van concrete producten geeft energie!

Zelf geloof ik heel erg in producerend leren. Hiermee bedoel ik dat je concrete producten maakt als resultaat van het leerproces. Als lerenden hard aan het werk zijn met een bepaald eindresultaat in gedachten dan komt er een heleboel energie vrij en is de betrokkenheid groot. Als voorbeeld wil ik je laten zien wat learning […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Wil jij een baan als manager digitale leeromgeving?

Ik ben al geruime tijd als programmamanager betrokken bij de selectie en implementatie van de digitale leeromgeving van Zadkine. We zijn nu op zoek naar iemand die op langere termijn verantwoordelijk wordt voor de doorontwikkeling en het gebruik van de digitale leeromgeving. Iets voor jou? Hieronder vind je de vacaturetekst.

The post Wil jij een baan als manager digitale leeromgeving? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Zijn dit de belangrijkste technologische trends die we in 2023 in de gaten moeten houden?

Volgens Bernard Marr zijn dit de vijf belangrijkste technologische trends die organisaties komende jaar aan moeten pakken om concurrerend te blijven. 1. AI alomtegenwoordig Artificiële Intelligentie is alomtegenwoordig geworden. We gebruiken slimme algoritmen voor creatieve en alledaagse taken zoals internet zoeken, online winkelen en het beheren van agenda’s. Het groeiende

The post Zijn dit de belangrijkste technologische trends die we in 2023 in de gaten moeten houden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI?

How Spotify Uses Artificial Intelligence—and What You Can Learn from It laat zien hoe de audiodienst Spotify gebruik maakt van artificiële intelligentie (AI). Deze inzichten zijn m.i. deels relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Het artikel illustreert in elk geval hoe AI-technologieën werken. Spotify is met 433 miljoen gebruikers mondiaal

The post Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Apple’s Tim Cook is sceptisch over de metaverse. Krijgt hij gelijk?

“Tim Cook is latest CEO to question the ‘metaverse’“. Aldus de kop van een recente bijdrage van The Verge. Volgens deze bijdrage lijkt de CEO van Apple niet echt te geloven in de metaverse, waar Meta’s Mark Zuckerberg zijn pijlen juist sterk op richt. Er is veel te doen over

The post Apple’s Tim Cook is sceptisch over de metaverse. Krijgt hij gelijk? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Dankzij AI samenvattingen maken van video’s

Ik scan en lees de nieuwsbrief #Handpicked van Erwin Blom (Fast Moving Targets) bijna altijd met plezier. Erwin attendeert zijn lezers dikwijls op bijzondere nieuwe technologieën. Gisterochtend was dat ook weer het geval. Eén van de nadelen van online video is m.i. dat je niet goed in staat bent snel

The post Dankzij AI samenvattingen maken van video’s first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

De ontwikkeling van technologie heeft online en blended leren niet echt verbeterd. Waarom?

Christopher Allen probeert deze vraag te beantwoorden. Ik heb echter twijfels bij zijn antwoord. We maken al decennia lang gebruik van informatie- en communicatietechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. Deze technologieën zijn al decennia lang in staat om individuele instructie te geven en ondersteuning te bieden om individuele tekortkomingen te

The post De ontwikkeling van technologie heeft online en blended leren niet echt verbeterd. Waarom? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Inzet van intelligente technologie: bespreking verkenning Onderwijsraad

Intelligente technologie is bezig met een opmars in de samenleving, en ook in het onderwijs. De ministers van Onderwijs hebben de Onderwijsraad daarom gevraagd een verkenning uit te voeren over het gebruik van intelligente technologie in het onderwijs. Deze verkenning is verleden week verschenen. In deze blogpost wil ik deze

The post Inzet van intelligente technologie: bespreking verkenning Onderwijsraad first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

De Europese Skills Agenda nader beschouwd

De Europese agenda voor vaardigheden (‘Skills’) is een vijfjarenplan dat is bedoeld om individuen en bedrijven te helpen meer en betere vaardigheden te ontwikkelen en deze te benutten. Een aantal zaken valt me hierbij op. Volgende week woensdagmiddag mag ik een paneldiscussie leiden tijdens de EDUtech_Europe 2022 in Amsterdam. Deze

The post De Europese Skills Agenda nader beschouwd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder