Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced
Van 1 tot en met 3 december 2021 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Na een gedwongen onderbreking van een jaar wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 2 december na afloop van het Online Educa Debat wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan
Chatbots zijn ‘robotjes’ waarmee gebruikers van online diensten via gesproken of geschreven tekst kunnen converseren. Chatbots kunnen bijvoorbeeld vragen van gebruikers beantwoorden. FrankWatching beschrijft een aantal innovaties op het gebied van chatbots die m.i. ook relevant kunnen zijn voor leren, opleiden en onderwijs. Chatbots kunnen op het gebied van leren,
Bedrijfsopleidingen.be heeft in samenwerking en met steun van een aantal partners, zoals het Nederlandse Develophub, onderzoek gedaan (pdf) naar trends -‘tendensen’- op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in organisaties. Wat vind ik opvallende uitkomsten? De onderzoekers hebben vragenlijsten afgenomen onder Belgische en Nederlandse L&D’ers en medewerkers van aanbieders
In de bijdrage How Do Microcredentials Stack Up? Part 1 komt Jackie Pichette van de Higher Education Quality Council of Ontarioaan het woord. Zij heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werkgevers, potentiële lerenden en onderwijsinstellingen over microcredentials. Wat valt daarbij op? Microcredentials kunnen inspelen op de maatschappelijke behoefte om mensen
Naarmate je meer aan online leren doet, zul je meer moeten investeren in online verbondenheid. Docenten, opleiders en lerenden zullen elkaar online moeten leren kennen. Een profielfoto kan daarbij een rol spelen. Kevan Lee is in onderzoek gedoken naar de ideale profielfoto. Bij Lee gaat het erom het publiek te
Kevin Kruse pleit ervoor het zogenaamde 70-20-10-model te vervangen door het zogenaamde 3-to-1-model. Dat lijkt mij nou geen goed plan. Het 70-20-10-model gaat ervan uit dat leren en ontwikkelen vooral uit leren op de werkplek moet bestaan, aangevuld met coaching en formeel leren. Volgens Kevin Kruse is het 70-20-10-model een
De afgelopen week zijn we een aantal dagen naar Milaan geweest. Bij dezen een korte impressie. Italië is eigenlijk ons favoriete vakantieland. In de afgelopen 35 jaar zijn we er dan ook vaak geweest. Dikwijls in het voor- of najaar. Een voormalige Italiaanse collega stelde ooit dat ik op meer
Je eigen cursussen verkopen zonder je eigen leermanagementsysteem (LMS)? Wel een eigen LMS maar geen LTI integratie? Dan is ltiprovider.net voor jou! Waar staat LTI voor? LTI is een industriestandaard en staat voor Learning Tool Interoperability wat betekent dat LTI je in staat stelt om cursussen, modules, toetsen (Learning Tools) zonder beperkingen (Interoperability) ter beschikking […]
Het bericht Avetica lanceert nieuwe service LTIprovider.net is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Leertechnologie is randvoorwaardelijk voor het realiseren van kwalitatief goede vormen van technology enhanced learning. De selectie van goede leertechnologie is niet de verantwoordelijkheid van individuele docenten en opleiders. Toch wil je je op een gegeven moment oriënteren op (nieuwe) leertechnologie. Deze blogpost bevat verwijzingen naar vier websites die je daarbij
Begin oktober vond de World Summit AI plaats. Aanleiding voor Eric Wang van Turnitin om aan de hand van interviews op zoek te gaan naar: The essential human element of AI in education. Samengevat komt dit essentiële humane element van AI op het volgende neer: Kijk vooral naar de mogelijkheden
Deze mindmap biedt een handig overzicht van relevante leertheorieën. De mindmap blijkt al sinds 2013 te bestaan. De inhoud ervan is redelijk tijdloos. De mindmap start bij wetenschappelijke disciplines. Dat is mooi. Er is bijvoorbeeld niet alleen aandacht voor psychologische concepten over leren, maar onder andere ook voor onderwijskundige concepten
John Hagel III breekt in What Motivates Lifelong Learners voor vormen van een leven lang ontwikkelen die zich vooral richten op de gedrevenheid van werknemers, in plaats van op angst om je baan te verliezen. Dit komt volgens hem de effectiviteit van programma’s voor een leven lang ontwikkelen ten goede.
Vanaf 1 november 2021 verzorg ik bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, een online cursus over blended learning als onderwijsinnovatie. Deze cursus gaat over de succesvolle invoering van blended learning, en niet over het ontwerpen van blended learning. Bij de invoering van blended learning
In Show Students Their Data: Using Dashboards to Support Self-Regulated Learning delen medewerkers van de Universiteit van Michigan ervaringen met het gebruik van My Learning Analytics. Dit is een applicatie waarmee data over leren aan lerenden visueel gepresenteerd wordt. Deze visualisaties ondersteunen lerenden volgens de auteurs bij het leren. De
Moodle 4.0 Half december is het zover, de release van Moodle 4.0! Afgelopen maandag is de zogenaamde ‘code freeze’ ingegaan en worden geen wijzigingen meer aangebracht in de code. Het vele testwerk kan beginnen. Met deze nieuwe Moodle versie wordt de eerste grote fase in de vernieuwing van de gebruikers ervaring (UX) afgesloten. Focus in […]
Het bericht Moodle 4.0, op weg naar een complete leeromgeving is eerst gepubliceerd op Avetica.
12 Key Ideas: An Introduction to Teaching Online is een beknopt online boek dat belangstellende docenten wil voorbereiden op het verzorgen van online onderwijs en opleiden. Auteurs Dave Cormier en Ashlyne O’Neil vinden met name belangrijk dat je weet hoe internet als platform werkt. Vandaar uit zou je online onderwijs
Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor Universal Design for Learning (UDL). Deze benadering gaat ervan uit dat onderwijs zodanig moet worden ontworpen, dat het onderwijs toegankelijk is voor alle lerenden. Dus ook voor lerenden met een beperking. Volgens het artikel Lessons
Webinar 28 oktober De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 28 oktober om 11.00 uur in je agenda. Thema: Klant aan het woord over multi-tenancy Het bedrijf Privacy op School biedt onder andere online trainingen aan over privacy in het onderwijs. Tonny […]
Het bericht Klant aan het woord over multi-tenancy in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bill Brandon heeft een cognitief neurowetenschapper geïnterviewd die voor een VR-bedrijf werkt. Het interview gaat vooral over de potentie van virtual reality (VR) voor onderzoek naar de werking van het brein. Wat zijn belangrijke kernpunten? We zien steeds meer belangstelling voor het gebruik van virtual reality als medium om gedrag
Mark Keierleber heeft voor The74million.org een uitgebreid artikel geschreven over een vergaande manier van surveilleren door onderwijsinstellingen. Daarbij is nog onduidelijk of het doel het middel rechtvaardigt. Het betreft de firma Gaggle die de digitale bestanden van meer dan 5 miljoen lerenden in de VS monitort. Met behulp van kunstmatige
In The Myth of the Pedagogically Neutral LMS adviseert Ian McNaught om vooral vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief te kijken of een leermanagementsysteem (LMS) geschikt en compatibel is. Je moet daarbij wat mij betreft wel oog hebben voor details. We denken vaak dat wij software kunnen aanpassen aan onze werkwijzen. Dat
De Coronacrisis heeft bijgedragen aan verdere digitalisering van ons werk. Onderzoek door McKinsey laat zien dat arbeidsorganisaties de afgelopen maanden net zo veel nieuwe technologie hebben geadopteerd als in diverse jaren daarvoor. Volgens Ryan O’Hara kan deze ‘stortvloed’ aan nieuwe tools ook leiden tot een chaotische toestand voor werknemers. Hoe
Als lerenden actief aan de slag gaan met interactieve leeractiviteiten, discussies, feedback en AI-gebaseerde technologieën, dan leren zij effectiever dan bij onderwijs waarbij vooral de docent aan het woord is en lerenden luisteren. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Carnegie Mellon University’s Human-Computer Interaction Institute (en anderen). Het is
De bijdrage Virtual Reality in Education: How VR is Used in Immersive Learning heeft een sterk introducerend karakter en irritant overdreven juichende toon. Toch bevat deel twee van dit artikel interessante informatie over de manier waarop en redenen waarom je virtual reality (VR) voor leren kunt inzetten. De bijdrage start